نگاهی به ابعاد نقض حقوق بشر در جامعه آمریکا/از افزایش تیراندازی جمعی تا رشد خشونت‎ علیه اقلیت‎ها

10:44 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۲۴۳۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات آمریکا در حالی دیگر کشورها را متهم به نقض حقوق بشر می‎‌کنند که آمارها و اطلاعات منتشر شده موارد متعدد نقض حقوق بشر را در این کشور نشان می‎دهد.

خبرگزاری میزان - وضعیت حقوق بشر در آمریکا، که سوابق بدنامی دارد، در سال 2021 بدتر شد؛ اقدامات سیاسی منجر به افزایش شدید مرگ و میر ناشی از کرونا شد؛ تلفات ناشی از تیراندازی به رکورد جدیدی رسید؛ دموکراسی جعلی حقوق سیاسی مردم را پایمال کرد؛ اجرای خشونت آمیز قانون، زندگی را برای مهاجران و پناهندگان سخت‌تر کرد؛ تبعیض علیه گروه‌های اقلیت قومی تشدید شد و در این میان، اقدامات یکجانبه آمریکا باعث ایجاد بحران‌های انسانی جدید در سراسر جهان شده است.

به گزارش «چاینا دیلی»، آمریکا بالاترین موارد و مرگ و میر ناشی از کرونا را در جهان دارد که در سال 2021 این رقم بسیار بیشتر از آمار سال 2020 است؛ میانگین امید به زندگی 1.13 سال کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‎رود.

وضعیت امنیت عمومی در آمریکا بدتر شده و جنایات خشونت ‎آمیز همچنان رواج دارد؛ 693 تیراندازی جمعی در سال 2021 رخ داد که 10.1 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشته و بیش از 44 هزار نفر در خشونت‌های مسلحانه کشته شدند.

بیش از 420 لایحه با مقرراتی که دسترسی به رای گیری را محدود می‌کند در 49 ایالت این کشور ارائه شده است؛ تنها 7 درصد از جوانان آمریکایی کشور را به عنوان یک «دموکراسی سالم» می‌دانند، در حالی که اعتماد عمومی به دولت این کشور از سال 1958 تقریبا به پایین ترین سطح تاریخی رسیده است.

حدود 81 درصد از بزرگسالان آسیایی آمریکایی بر این عقیده هستند که خشونت علیه جوامع آسیایی‌تبار در این کشور در حال افزایش است؛ جنایات ناشی از نفرت علیه آسیایی‌تبارها در شهر «نیویورک» نسبت به سال 2020 حدود 361 درصد افزایش یافته است.

59 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که گروه‌های اقلیت قومی فرصت‌های شغلی برابری ندارند.

در سال مالی 2021، آمریکا بیش از 1.7 میلیون مهاجر از جمله 45 هزار کودک را در مرز جنوبی خود بازداشت کرد؛ اجرای این قانون خشونت‌آمیز جان 557 نفر را گرفت که بالاترین رقم از سال 1998 است و نسبت به سال مالی پیش از آن دو برابر شده است.

علاوه بر این حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در سال 2021، 10 عضو یک خانواده افغانستانی از جمله هفت کودک را به کام مرگ کشاند که کوچک‌ترین آن‌ها تنها 2 سال داشت.

موضوع مهم‌ دیگر زندان بدنام «گوانتانامو» است؛ با وجود وعده ‌ها برای بستن «گوانتانامو» اما آمریکا همچنان 39 زندانی را در این زندان نگه داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *