رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جاسوسی استرالیا از پناهجویان در جزیره نائورو

10:30 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۹۴۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسناد افشا شده نشان می‌دهد که دولت استرالیا اقدام به جاسوسی از پناهجویان در جزیره نائورو کرده و به همین منظور قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی بسته است.

خبرگزاری میزان - اسناد داخلی سال 2016 نشان می‌دهد که دولت استرالیا از پیمانکاران امنیتی خصوصی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره پناهجویان در جزیره «نائورو» استفاده می‌کند و افرادی را که با روزنامه‌نگاران، وکلا و مدافعان پناهندگان در ارتباط هستند، تحت نظر قرار داده است.

به گزارش گاردین، افسران اطلاعاتی که برای موسسه «ویلسون سکیوریتی» کار می‌کنند، هر دو هفته گزارش‌هایی درباره پناهجویان «مورد نظر»، از جمله افرادی که «ارتباط با رسانه‌های استرالیایی»، «تماس با وکلا در استرالیا» یا «تماس با وکلای استرالیایی» داشتند، جمع‌آوری کردند.

این گزارش‌ها که به رویت گاردین رسیده، در میان گروهی از مقامات ارشد دولتی استرالیا، از جمله سرپرستان و فرماندهان نیروی مرزی، مقامات اداره مهاجرت، اعضای پلیس نائورو، پلیس فدرال و سایر پیمانکاران خصوصی استرالیا که در این زمینه فعالیت می‌کنند، توزیع شده است.

این گزارش‌ها در یک سال اعتراض شدید علیه بازداشت‌های خارج از این کشور جمع‌آوری شده‌ و برای اطلاع‌رسانی به دولت استرالیا در مورد فعالیت‌های فردی پناهجویان، از جمله کودکان، که به عنوان تهدیدی برای مرکز پردازش منطقه‌ای تلقی می‌شوند، طراحی شده‌ است.

«ویلسون سکیوریتی» همچنین پناهجویانی را که «طرفدار امنیت» در نظر گرفته می‌شوند و ممکن است توانایی تأثیرگذاری بر دیگران در مرکز بازداشت را داشته باشند، تحت نظر قرار داده است.

تیم اطلاعاتی «ویلسون سکیوریتی» همچنین اطلاعاتی را در مورد خانواده‌های استرالیایی افرادی که در نائورو بازداشت شده بودند جمع آوری کرده است.

یکی از گزارش‌ها در مورد پناهجوی سریلانکایی که گاردین نامی از او نمی‌برد، می‌گوید که همسر وی در استرالیا زندگی می‌کند و بنابراین با وکلا ارتباط دارد.

مشخص نیست که شرکت «ویلسون سکیوریتی» از چه روش‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات خود استفاده کرده اما این شرکت در سال 2015 با محکومیت گسترده‌ای مواجه شد؛ زمانی که فاش شد کارکنان آن به طور مخفیانه «سارا هانسون یانگ»، سناتور این کشور را در طول سفر به نائورو مورد حمله قرار دادند.

گاردین، پناهجوی دیگری را پیدا کرده که در گزارش‌ها شناسایی شده بود و اکنون در استرالیا در بازداشتگاه اجتماعی زندگی می‌کند؛ این مرد می‎گوید تجربیاتش در نائورو مانند شکنجه است.

او در یک چادر شلوغ در گرما و رطوبت شدید، بدون گردش هوا، تهویه مطبوع یا یخچال نگهداری می‌شد.

اسناد دیگر حاکی از آن است که ویلسون اطلاعات مربوط به پناهجویان فردی را نیز در اختیار پلیس نائورو قرار داده است.

در یک مکاتبه ایمیلی، یکی از اعضای پلیس محلی از «ویلسون» می‌خواهد تا «پرونده» دو پناهجو را ارائه کند.

«زکی حیدری»، یکی از فعالان حقوق پناهجویان در سازمان عفو ​​بین‌الملل استرالیا، می‌گوید که رفتار دولت این کشور و پیمانکاران آن «تکان‌دهنده» و «هشدارآمیز» است؛ او گفت: «این نمونه دیگری از اقدامات دولت استرالیاست که با جان مردم بازی سیاسی می‌کند و از حفظ حقوق انسانی آنها (در این مورد حق مردم برای حفظ حریم خصوصی) ناکام است.»

«ویلسون» از پاسخ دادن به سوالات در مورد کار خود در «نائورو» خودداری کرد و آنها را به دولت استرالیا ارجاع داده است.

«زکی حیدری» گفت که «منافع عمومی آشکاری در افشای رفتار با بازداشت شدگان در نائورو وجود دارد؛ فکر می‌کنم مردم استرالیا باید بدانند که دولت با پول مالیات دهندگان چه می‌کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *