اروپا مرگ پناهجویان را در مرزهای خود نادیده می‌گیرد

11:28 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۹۶۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سالانه شمار زیادی از پناهجویان در مسیر اتحادیه اروپا جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع همواره مورد بی‌توجهی مقامات این اتحادیه قرار دارد.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، حدود 165 هزار پناهجو و مهاجر بین ژانویه تا دسامبر سال گذشته میلادی وارد اروپا شدند.

یک کشتی غرق شده در سواحل لیبی در ماه آوریل سال گذشته منجر به کشته شدن 130 نفر شد و 45 نفر از جمله کودکان در ماه آگوست 2021 در همان سواحل غرق شدند؛ دسامبر گذشته، سه قایق در یونان واژگون شد و 31 کشته برجای گذاشت و این بدترین آمار مرگ و میر در دریای اژه از سال 2015 بود.

به گزارش «theowp»، در حالی که بیشتر پناهجویان در دریا می‌میرند، برخی دیگر در کامیون‌ها خفه می‌شوند، توسط خودروها زیر گرفته می‌شوند یا وقتی به اروپا می‌رسند بر اثر قرار گرفتن در معرض آسیب‌های مختلف و عدم حفاظت جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بین المللی مهاجرت گزارش می‌دهد که از سال 2014 حدود 23 هزار نفر از جمله 848 کودک در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند؛ برآورد می‌شود که در سال 2021، هزار و 465 نفر در دریای مدیترانه و در مسیر رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند و 785 نفر در هنگام عبور از اقیانوس اطلس، جان خود را از دست داده‌اند.

مسیر مدیترانه غربی (از آفریقا، از طریق خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به یونان و بالکان) به طور فزاینده‌ای با سیاست‌های سختگیرانه ایتالیا سرکوب شده است؛ از سال 2018، این کشور تلاش کرده تا با کمک مالی به کشتی‌های گارد ساحلی لیبی برای نظارت بر آب‌ها و عقب راندن قایق‌ها، ورود پناهجویان را متوقف کند.

از سوی دیگر یونان در سال گذشته شاهد کاهش قابل توجهی در ورود پناهجویان بود؛ سیاست‌های یونان شامل بازسازی یا بهبود کمپ‌های پناهندگان در پنج جزیره دریای اژه و یکی در نزدیکی مرز زمینی با ترکیه است؛ این کمپ‌ها حداکثر 13 هزار نفر را در خود جای می‌دهند و برای مهار موقت با هدف اخراج پناهجویان به ترکیه طراحی شده‌اند و شرایط بد و اغلب خطرناکی را ایجاد می‌کنند.

این شرایط خطرناک را می‌توان در آتش‌سوزی اردوگاه پناهجویی «موریا» در جزیره «لسبوس» در سال 2020 مشاهده کرد؛ دولت یونان همچنین سیاست اخراج سخت‌گیرانه‌ای را اجرا می‌کند و گارد ساحلی این کشور قایق‌های مهاجران را به اجبار به ترکیه بازمی‌گرداند.

یک سازمان غیردولتی ناظر بر قایق‌های پناهجویان، گزارش داد که بیش از 14 هزار پناهجو در سال 2021 به اجبار از یونان به عقب بازگردانده شدند.

اتحادیه اروپا به آزادی تردد در داخل مرزهای خود می‌بالد اما با این حال، حقوق و آزادی‌های ادعایی به وضوح پناهجویان را در بر نمی‌گیرد.

همه اعضای اتحادیه اروپا، از جمله ایتالیا و یونان، مدت‌ها پیش کنوانسیون پناهندگان را تصویب کردند اما از اجرای آن خودداری می‌کنند؛ اتحادیه اروپا موظف است از طریق فراهم کردن پناهگاه‌های امن و رسیدگی به موقع برای همه ورودی‌های مندرج در کنوانسیون، به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و پناهندگان را بپذیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *