همکاری یوروپل، فرانتکس و مرزبانی برای ایجاد جهنم مرزهای اروپا

10:31 - 16 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۴۶۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرزهای اروپا در ماه‌های اخیر بیش از هر زمانی برای پناهجویان و مهاجران مرگبار شده اند.

خبرگزاری میزان – جهنم مرزهای اروپا بدون تغییر استراتژی پناهجویی و مهاجرتی کشورهای قاره سبز، مرتبا افراد بیگناه را به کشتن می‌دهد.

به گزارش « balkaninsight»، تاکنون خبرهای مختلف و متعددی از مرگ پناهجویان و مهاجران در مرزهای دریایی اروپا منتشر شده است.

یونان در حال حاضر یکی از مرگبارترین کشورهای اروپایی برای مهاجران است که اقدامات بشردوستانه اش برای نجات و کمک به پناهجویان و مهاجران گرفتار و پاسخش به بحران‌های انسانی ناشی از مهاجرت تنها در صورت فشار دادگاه حقوق بشر اروپا و اعتراض‌های عمومی صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر، مردم بیگناه در مناطق حائل مهاجرتی اروپا جان خود را از دست می‌دهند؛ آن‌ها قربانی رویکرد گسترده و نامشخص جنگ ترکیبی موسسه‌های امنیتی می‌شوند که با وجود موظف بودن به حفاظت قانونی از مهاجران، با آن‌ها وارد جنگ شده اند.

در طول سال گذشته یونان حصاری جداکننده در مرز خود با ترکیه ایجاد کرد تا از ورود مهاجران و پناهجویان به خاک خود جلوگیری کند و اکنون قصد تقویت این حصار مرزی را دارد.

گزارش‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که مقام‌های یونان از مهاجران و پناهندگان برای عقب راندن غیرقانونی  یا غرق کردن پناهجویان در دریا از دیگر پناهجویان و مهاجران سوءاستفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش دیگری، به نظر می‌رسد «فرانتکس»، آژانس مرزی اتحادیه اروپا همراه یوروپل، فعالانه در سیستم نظارت جمعی در مرزهای اتحادیه اروپا با ترکیه مشارکت داشته و اطلاعات شخصی حساس پناهندگان و مهاجران را جمع آوری می‌کند.

براساس اعلام «OLAF» که تقلب، فساد و تخلفات جدی را در نهادهای اتحادیه اروپا بررسی می‌کند، «فرانتکس» در برخی موارد به دنبال پنهان کردن تاکتیک‌های عقب راندن پناهجویان و مهاجران توسط کشورهای اروپایی بوده است.

اتفاق‌های متعددی از مرگ مهاجران و پناهجویان در مرز اسپانیا و مراکش، بلاروس و لهستان، ... منتشر شده است.

در عین حال کشورهای اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، ... در تلاش برای امضای قراردادهایی برای اخراج مهاجران و پناهجویان به کشورهای آفریقایی مانند رواندا هستند.

روش‌های کنترل مرزی در کشورهای اروپایی مبهم است و این ابهام فاصله میان لفاظی‌های انسان دوستانه و اقدام‌های غیرانسانی با توجیه نگرانی‌های امنیتی را آشکار می‌کند که مرگ پناهجویان را در پی دارد.

در واقع بازی کشورهای اروپایی با اصطلاحاتی مانند جنگ ترکیبی، تهدید امنیتی یا تهدید فرهنگی با تحریف واقعیت، مهاجران را قربانیان فاقد ارزش انسانی جلوه می‌دهد که به آن ها اجازه می‌دهد تا راه را برای جنایت‌های رسمی یا غیر رسمی خود باز کنند.

در عین حال، منتقدان رویکرد مهاجرتی کشورهای اروپایی می‌گویند که تلاش برای دور نگه داشتن رنگین پوستان از مرزهای اروپا همزمان با استقبال از پناهجویان اوکراینی، اقدامی نژادپرستانه است.

کشورهای اروپایی با در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه در اصول و عمل نه تنها درهای قاره اروپا را به سوی رنگین پوستان می‌بندند، بلکه راه را برای افکار ارتجاعی نژادپرستانه باز می‌کند.

به‌جای سوق دادن وضعیت به سمت نظامی‌سازی امور بین‌المللی، ضروری به نظر می‌رسد که یک بار دیگر حکومت قانون و اصول بشردوستانه را در اولویت قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت ملیاهای بیشتر و اوروس‌های متعدد تری رخ خواهند داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *