کارشناس سابق سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا به افراد بسیاری در جهان آسیب زده است

14:04 - 19 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۷۹۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک کارشناس سابق سازمان ملل می‌گوید که تحریم‌های آمریکا به نتیجه مورد نظر نرسیده و موجب رنج انسان‌های زیادی در جهان شده است.

خبرگزاری میزان - «آلفرد زایاس»، کارشناس سابق سازمان ملل بر این موضوع تاکید می‌کند که تحریم‌های آمریکا موجب رنج انسان‌های زیادی در جهان شده است.

وی در مصاحبه با مجله سوئیسی «Zeitgeschehen im Fokus»، می‌گوید «سیاست خارجی آمریکا باعث رنج بسیاری در جهان و حتی در داخل آمریکا شده است؛ این تنها ترامپ نیست که قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است، بلکه بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما نیز بمب گذاری‌های تروریستی را در یوگسلاوی، افغانستان، عراق، لیبی، سوریه انجام دادند. تغییر رژیم غیر دموکراتیک را در عراق دنبال کردند. لیبی، اوکراین، اقتصاد بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا را بی ثبات کردند.»

«زایاس» می‌گوید «علاوه بر این، روسای جمهور آمریکا هزاران نفر را از طریق جنگ‌های غیر متعارف مانند تحریم‌ها و محاصره مالی کشته‌اند؛ من در چندین مقاله و در گزارش‌هایم به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را به تفصیل توضیح داده‌ام؛ تحریم‌های اقتصادی انسان‌ها را می‌کشند! باید توجه داشت که این تحریم‌ها بی‌ضرر نیستند. آنها همچنین نه تنها علیه سیاستمداران بلکه علیه یک مردم کامل هستند.»

وی درباره کشورهایی که بیشترین آسیب را از تحریم‎های آمریکا دیده‌اند، گفت «تحریم هایی علیه کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سوریه، ایران وجود دارد و فهرست بسیار طولانی است.»

«زایاس» در ادامه می‌افزاید «این سوال به وضوح مطرح می‎شود که آیا این اقدام به آستانه جنایت علیه بشریت می‌رسد، زیرا در واقع تعداد قربانیان به ویژه در رابطه با کرونا به شدت افزایش یافته است؛ تأثیر تحریم‌ها باید توسط یک کمیسیون مستقل بین‌المللی یا توسط دادگاه کیفری بین‌المللی بررسی شود. در واقع، اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی که به نام اساسنامه رم شناخته می‌شود، بر اساس ماده 7 خود چنین تحقیقاتی را پیش‌بینی می‌کند.»

این کارشناس سابق سازمان ملل درباره تاثیر تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری بر تغییر این روند سیاست‌های آمریکا گفت «آمریکا سابقه مداومی در نادیده گرفتن قضاوت‌های بین‌المللی و همچنین قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل دارد.»

«زایاس با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تاکید کرد «البته قبل از هر چیز، آمریکا باید به توافق با ایران بازگردد؛ باید تضمین‌های امنیتی به ایران ارائه شود تا این کشور احساس خطر نکند. ایران در این باره احساس خطر می‌کنند و تجاوز بی‌سابقه‌ای نیز از سوی آمریکا نشأت می‌گیرد.»

این کارشناس آمریکایی در ادامه یادآور می‌شود که تحریمهای آمریکا تاکنون در هیچ کشوری موفقیت‌آمیز نبوده است.

«زایاس یادآور می‌شود «اما تحریم‌ها، بیش از هر چیز، تأثیری دارند که به تعبیری خسارت جانبی نامیده می‌شود. تحریم‌ها مردم و به ویژه آسیب پذیرترین افراد را می‌کشد.»

وی به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا اشاره کرده و گفت «آمریکا دیگر شریک معتبری نیست. این قابل قبول نیست که امروز معاهده‌ای امضا شود و بعد از تغییر حکومتی مانند اوباما به ترامپ، دوباره این معاهده‌ها لغو شود.»

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *