پولشویی و قاچاق در آلبانی؛ تسهیل کننده فعالیت و حیات گروه‌های تروریستی

13:24 - 20 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۲۷۰
دسته بندی: حقوق بشر
آلبانی به دلایل مختلف بهشت سازمان‌های جنایتکار معرفی می‌شود اما بیش از همه این تروریست‌ها هستند که از فضای مطلوب این کشور برای جنایت، بهره می‌برند.

خبرگزاری میزان – آلبانی به دلیل شرایط جغرافیایی و صد البته فقر پایدار، بستر و حتی مرکز جنایت‌های سازمان یافته ای مانند قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر، پولشویی، قاچاق اسلحه است.

اما آن چه سبب شده تا این کشور شرق اروپا در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد انتقاد قرار بگیرد، حضور و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در خاک آن است.

آلبانی کشوری که خود مستعد پیدایش گروه‌های تروریستی است، در سال های اخیر برای گروه‌های تروریستی رانده شده دیگر آغوش گشوده و زمینه حضور و فعالیت آن‌ها را نیز فراهم کرده است.

در بررسی چرایی این امر یعنی پیدایش، حیات، فعالیت و نقل مکان گروه‌های تروریستی به آلبانی نکات مهمی وجود دارد که قابل تامل هستند و باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.

نخستین ابزار یک گروه تروریستی برای فعالیت، سلاح است؛ آلبانی یکی از محورهای اصلی قاچاق اسلحه در منطقه محسوب می‌شود.

این کشور که از اواسط دهه 1990 و در پی غارت انبارهای سلاح، شاهد گستردگی و پراکندگی اسلحه در میان مردمش بود، اکنون به فضایی برای قاچاق پر سود اسلحه تبدیل شده است.

البته گروه‌های تروریستی برای بهره مندی از این فرصت استثنایی نیاز به منابع مالی دارند؛ جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا آلبانی از کشورهای اصلی و عمده در قاچاق پر سود و درآمد مواد مخدر است و فعالیت در این عرصه می‌تواند نیازهای مالی تروریست‌ها را فراتر از حد انتظار تامین کند.

براساس اسناد افشا شده، امنیت صنعت قاچاق مواد مخدر به دلیل دست داشتن مقام‌های دولتی آلبانی در این صنعت پر سود از جهات مختلف تامین شده است.

جالب آن که گروه‌های تروریستی برای تمیز کردن پول‌های به دست آمده از قاچاق مواد مخدر نیز در آلبانی به مشکلی بر نمی‌خورند؛ صنعت پولشویی در این کشور از جمله صنایع موفق است و سبب شده تا آلبانی در این شاخص در میان برترین کشورها از لحاظ امکان پولشویی قرار داشته باشد.

 دومین نیاز عمده گروه‌های تروریستی برای فعالیت، نیروی انسانی است.

 این کشور قرار گرفته در امتداد مسیر بالکان یعنی مسیر مهاجرت به اروپا، از نیازهای اولیه مهاجران و پناهجویان برای زندگی سوءاستفاده می‌کند و آن‌ها را به ابزاری در خدمت گروه‌های تروریستی در می‌آورد.

 انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر آلبانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *