مسلمانان؛ هدف اصلی قانون سلب تابعیت انگلیس

10:10 - 21 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۰۳۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قانون محرومیت شهروندان انگلیسی از تابعیت این کشور به شکلی ویژه مسلمانان را هدف قرار داده است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهد قانون «ملیت و مرزها» از طریق گسترش اختیار مبنی بر سلب تابعیت بدون اطلاع سوژه، سبب شده مسلمانان در انگلیس به شهروندان درجه دوم مبدل شوند.

به گزارش «گاردین»، بررسی‌های اندیشکده «روابط نژادی» (IRR) نشان می‌دهد که  اختیارات در نظر گرفته شده در قانون سلب تابعیت انگلیس به شکل انحصاری مسلمانان را هدف قرار می‌دهد و تابعیت آن‌ها را به شهروندی درجه دوم تنزل داده است.

این گزارش، می‎گوید که هدف قانون سلب تابعیت به طور تقریبی منحصرا مسلمانان از نسل‌های جنوب آسیا هستند؛ این در حالی است که معیارهای محرومیت از شهروندی انگلیس به درستی توصیف نشده اند و هشدارهایی درباره استفاده سیاسی از این قانون وجود دارد.

در بخش دیگری از این گزارش به برنامه به اصطلاح ضد تروریستی موسوم به «Prevent» اشاره شده و آمده است که این برنامه پوششی برای جاسوسی از جوامع مسلمان بوده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که انگلیس اخیرا تابعیت انگلیسی «شمیمه بیگم» که در سن 15 سالگی برای گروه تروریستی «داعش» قاچاق شد، لغو کرد.

نایب رئیس موسسه «روابط نژادی»، می‎گوید: پیام قانون سلب تابعیت مصوب 2002 این است که مسلمانان انگلیسی از نسل‌های جنوب آسیا مانند بومیان هرگز نمی‌توانند شهروند واقعی انگلیس باشند.

وی افزود: علی‌رغم ادعای دولت مبنی بر استفاده محدود از قانون سلب تابعیت علیه افرادی که تهدید جدی برای امنیت ملی هستند، از سال 2003 تاکنون تابعیت دستکم 217 شهروند مسلمان انگلیسی سلب شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *