آغاز پنجاه و یکمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل

11:52 - 21 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۰۵۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پنجاه و یکمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در روزهای 12 سپتامبر (21 شهریور) تا 7 اکتبر (15 مهر) در ژنو برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان – نشست چهار هفته ای شورای حقوق بشر سازمان ملل به ریاست «ندا الناشف»، کمیسر عالی موقت این شورا ساعت 9 صبح به وقت ژنو روز دوشنبه، 12 سپتامبر آغاز به کار کرد.

«فولکر تورک»، رئیس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل ناتمام ماندن وظایفش در سمت قبلی، در این دوره از نشست حاضر نخواهد بود.

به گزارش «وب سایت شورای حقوق بشر سازمان ملل»، موضوعات مورد بحث در رشته جلسات پنجاه و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل عبارتند از: حق توسعه، دیدگاه جنسیتی در سراسر کار شورای حقوق بشر و مکانیزم‌های آن، حق کار در ارتباط با اقدامات، واکنش‌ها و تاثیرات تغییرات اقلیمی در زمینه اقتصادهای پایدار و فراگیر، حقوق مردمان بومی با موضوع تاثیر برنامه های بهبود اجتماعی و اقتصادی در زمینه  کرونا، تمرکز ویژه بر امنیت غذایی و تاثیر منفی میراث استعمار بر برخورداری از حقوق بشر.

تعیین گزارشگر ویژه در موضوع اشکال معاصر نژادپرستی و تبعیض نژادی، گزارشگر ویژه حقوق بشر آوارگان داخلی، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، یک عضو کارگروه بازداشت خودسرانه از کشورهای اروپای شرقی و انتخاب ۹ نفر از اعضای کمیته مشورتی نیز در پنجاه و یکمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام می‌شود.

شماری از گزارشگران و کارشناسان رویه‌های ویژه نیز گزارش‌های خود را در رشته جلسات نشست چهار هفته ای شورای حقوق بشر ارائه می‌دهند.

از جمله این گزارشگران «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه در موضوع تاثیر منفی اقدامت قهری یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر است که گزارش خود درباره سفر به ایران در همین رابطه را ارائه می‌کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل طی روزهای ششم و هفتم اکتبر در مورد پیش نویس تصمیمات و قطعنامه‌ها اقدام می‌کند.

در مجموع، بیش از 45 قطعنامه و 80 گزارش در جلسات غیررسمی و پشت درهای بسته مورد بحث قرار خواهند گرفت.

«فدریکو ویلگاس»، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در ژنو گفته بود که پنجاه و یکمین نشست «یکی دیگر از نشست‌های بسیار شلوغ دیگری خواهد بود که نشان‌دهنده حجم کار فزاینده شورا است.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *