پروژه نئوم و کارزار بیرون راندن ساکنان محلی از سوی مقام‌های سعودی

9:04 - 23 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۳۸۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عربستان اعضای قبایل معترض به آوارگی در پی ساخت شهر نئوم را به حبس‌های طولانی مدت محکوم می‌کند.

خبرگزاری میزان – ساخت به اصطلاح کلانشهر 500 میلیون دلاری موسوم به «نئوم» در استان «تبوک» در شمال غرب عربستان تاکنون حواشی متعددی در پی داشته است.

به گزارش «میدل ایست آی»، براساس گزارش‌ها، مقام‌های عربستانی پس از مشاهده اعتراض عشایر به آوارگی در پس ساخت شهر «نئوم» اقدام به قطع آب و برق 15 هزار نفر از ساکنان منطقه کرده و از پهپادهای نظارتی برای بیرون راندن قبیله «حویطات» استفاده کردند.

یک گروه حقوقی مستقر در انگلیس گزارش کرد که دو نفر از اعضای قبیله «حویطات» که به دلیل ساخت «نئوم» به اجبار آواره شدند، به دلیل اعتراض علیه این پروژه به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

براساس گزارش مذکور، این دو نفر به دلیل امتناع از آوارگی اجباری به 50 سال زندان و 50 سال ممنوعیت سفر محکوم شدند.

احکام پرونده آن‌ها که توسط دادگاه کیفری تخصصی در ماه آگوست صادر شد، در میان مجموعه ای از احکام طولانی مدت مشابهی است که دادگاه‌های عربستان در تابستان امسال صادر کردند.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که دادگاه سعودی اخیرا سومین عضو «حویطات» را نیز به حبس طولانی محکوم کرده است.

افسر حقوقی و سیاسی گروه حقوق بشری «MENA»، گفت: حکم زندان طولانی علیه اعضای قبیله حویطات از الگوی خطرناکی پیروی می‌کند که در عربستان شاهد آن هستیم.

وی افزود: از زمان سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان در ماه جولای، رویکرد سرکوبگرانه تری از سوی مقامات امنیتی و قضایی عربستان علیه افرادی که از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کنند، نمایان شده است.

«لینا الهذلول»، مدیر روابط عمومی گروه حقوق بشری «القسط»، گفت: این امر در حال تبدیل شدن به روندی جدید است و هیچ کس از آن نجات نخواهد یافت؛ من فکر می‌کنم هرکسی که اکنون دستگیر شود، محکومیت طولانی خواهد داشت.

با وجود کم بودن ساخت و ساز در پروژه «نئوم»، مقام‌های عربستان درصددند مناطقی را در امتداد 170 کیلومتری استان تبوک از ساکنان آن که بسیاری از آن‌ها متعلق به قبیله «حویطات» هستند، پاکسازی کنند.

افراد قبیله «حویطات» از ماه دسامبر، گزارش کرده اند که کارزار بیرون راندن آن‌ها از سرزمینشان توسط مقام‌های سعودی تشدید شده است.

اقدامات جدید در راستای این کارزار شامل قطع منابع آب و برق و استفاده از پهپادهای نظارتی بر فراز خانه‌هاست.

به گفته یکی از اعضای قبیله «حویطات»، افرادی از این قبیله که به تازگی محکوم شده اند، از جمله 150 نفر از اهالی«حویطات» هستند که به دلیل مقاومت در برابر پروژه «نئوم» زندانی شده اند.

وی گفت: تلاش جدید دولت عربستان برای تحت نظر گرفتن و بیرون راندن قبیله زمانی آغاز شد که گروهی از مردان در ماه دسامبر به دلیل برنامه ریزی برای تظاهرات مسالمت آمیز دستگیر شدند؛ حکم زندان طولانی مدتی که علیه اعضای قبیله حویطات صادر شد از الگوی خطرناکی پیروی می‌کند که در عربستان شاهد آن هستیم.

اعضای قبیله «حویطات» می‌گویند که هواپیماهای بدون سرنشین مرتبا بر فراز استان تبوک پرواز می‌کنند و جاسوسی از تلفن‌های همراه و حساب رسانه‌های اجتماعی آن‌ها انجام می‌شود.

قبیله «حویطات» و گروه‌های حقوق بشری قبلا نگرانی خود را در مورد ساخت «نئوم» اعلام کرده و خواستار توقف ساخت آن تا زمان رفع اثرات نامطلوب حقوق بشری شدند.

علاوه بر عربستان و شرکت «نئوم»، شرکت‌های مشاور در ساخت «نئوم»، از اظهارنظر درباره ادعاهای مربوط به نقض حقوق بشر در این پروژه خودداری می‌کنند.

پروژه «نئوم» نخستین بار توسط «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در سال 2017 اعلام شد.

ساخت و ساز این پروژه تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است اما مبالغ هنگفتی به مشاوران پرداخت شده و طرح‌های عجیب و غریب فزاینده‌ای فاش شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *