سوء استفاده انگلیس از حق شهروندی برای اعمال فشار بر مسلمانان و اقلیت‌ها

8:18 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۷۶۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که چگونه انگلیس از حق شهروندی افراد به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به مسلمانان و گروه‌های اقلیتی استفاده می‎‌کند.

خبرگزاری میزان - یک خبرنگار انگلیسی در مصاحبه‌ای در سال 2019، نامه‌ای از وزارت کشور انگلیس به «شمیمه بیگم» ارائه کرد که در آن به او اطلاع داده شده بود که تابعیت انگلیسی‎اش لغو شده است؛ او در واکنش به نامه پاسخ داد: نمی دانم چه بگویم؛ این خبر برای من و پسرم دلخراش و ناعادلانه بود.

به گزارش «میدل ایست آی»، دستور محرومیت «بیگم» از سوی وزارت کشور انگلیس در تلویزیون خوانده شد، در حالی که دوربین روی «بیگم» متمرکز شد تا پاسخ او را ثبت کند؛ این یک نمونه خارق‌العاده از نحوه عقب‌نشینی انگلیس علیه مظنونان تروریسم بود.

 برای مسلمانان انگلیسی که به فراسوی مرزها سفر می‌کنند، ایده «امتیاز پاسپورت» ادعایی شکننده است که می‎تواند خیلی سریع از بین برود.

در نتیجه، «بیگم» علیرغم ادعای دولت انگلیس مبنی بر اینکه او می‌تواند تابعیت بنگلادشی را به دلیل میراث خانوادگی‌اش کسب کند، بدون تابعیت رها شد.

محرومیت او از شهروندی یکی از موارد بسیاری بود که از «جنگ علیه تروریسم» بیرون آمد؛ سوالاتی در مورد اختیارات استثنایی وزارت کشور انگلیس برای لغو تابعیت «بیگم» باقی می‎ماند، به ویژه با توجه به افشاگری‌های اخیر مبنی بر قاچاق «بیگم» توسط جاسوسی که برای دولت کانادا کار می‌کرد.

پرونده «بیگم» روشن کرد که شهروندی در انگلیس یک امتیاز است، نه یک حق؛ و باید برای اقلیت‌های نژادی، به ویژه مسلمانان، کسب شود، زیرا آنها بار سوء ظن‌هایی را از سوی دولت انگلیس تحمل می‌کنند.

گزارش اخیر مؤسسه روابط نژادی نشان می‌دهد که چگونه شهروندی انگلیس و اختیارات ابطال، یک سیستم دو لایه ایجاد می‌کند که در آن مسلمانان عمدتاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ این سیستم نابرابر به طور مؤثر با مسلمانان به عنوان «شهروندان درجه دوم» رفتار می‌کند.

این گزارش بر خطرات لایحه ملیت و مرزها و به ویژه بند 9 اضافه شده در اواخر سال گذشته تمرکز دارد که تصریح می‌کند در صورتی که به نفع «امنیت ملی» باشد، شهروندان انگلیسی می‌توانند بدون اطلاع قبلی از شهروندی خود محروم شوند.

 اما همانطور که گزارش نشان می‎دهد، یک روند تاریخی وجود دارد که در آن محرومیت از شهروندی به طور استراتژیک توسط دولت انگلیس برای تمایز بین «بومیان» (در اصل سفیدپوستان انگلیس) و جوامع رنگین‌پوست استفاده شده است.

بحث جنجالی پارلمان انگلیس در سال گذشته بر سر بند 9، احساسات عمومی را منعکس کرد که محرومیت از شهروندی هم غیراخلاقی و هم سختگیرانه است.

تهدیدات محرومیت از شهروندی برای کسانی که در بحبوحه حضور دلخراش «جنگ علیه تروریسم» درگیر شده‌اند بسیار آشناست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *