ثبت رکورد بازداشت‎های طولانی پیش از محاکمه در سیستم قضایی سوئد

14:52 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۳۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیستم زندان‌های سوئد با مشکلاتی مواجه است که موضوع بازداشت پیش از محاکمه یکی از عمده‌ترین این موارد به شمار می‎رود.

خبرگزاری میزان – کمیته بین‌المللی ضد شکنجه اخیرا هشتمین گزارش دوره‌ای را درباره سوئد منتشر کرده و در آن از مقام‎های این کشور خواستار ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت بازداشت پیش از محاکمه در این کشور شد.

در مورد بازداشت پیش از محاکمه، یک کارشناس این کمیته، معتقد است که معمولاً در سوئد از این روش استفاده می‌شود، و کمیته بین‌المللی ضد شکنجه در مشاهدات نهایی خود در سال 2014 توصیه کرده بود که سوئد باید از بازداشت موقت به عنوان آخرین راه حل به ویژه در رابطه با افراد زیر سن قانونی استفاده کند.

اما آمار منتشر شده برخی حقایق دیگر را نیز درباره سیستم زندان‌های سوئد ارائه می‌‎دهند.

به گزارش «لوکال»، اطلاعات منتشر شده از سوی سرویس زندان‎های سوئد نشان می‌دهد که دو هزار و 820 نفر از حدود 9 هزار نفری که در سال 2020 حکم زندان را در این کشور آغاز کردند، یعنی حدود 31 درصد، فاقد تابعیت سوئدی بودند، به این معنا که خارجی‌ها به میزان قابل توجهی بیش از حد در زندان‌های سوئد حضور دارند.

درباره بازداشت پیش از محاکمه در زندان‌های سوئد پیش از این بررسی‌هایی انجام شده است؛ نتایج یکی از این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد از زندانیان در زندان‌های سوئد در بازداشت موقت هستند؛ اگرچه این رقم کمی پایین‌تر از میانگین جهانی است (یک سوم از جمعیت زندان‌های جهان در انتظار محاکمه هستند)، اما این رقم به طور قابل‌توجهی بالاتر از سایر حوزه‌های قضایی اروپایی است.

در سوئد، بازداشت پیش از محاکمه برای مظنونان جرایم حبس بیش از یک سال، تا زمانی که خطر فرار، ممانعت از تحقیقات (مثلاً از بین بردن شواهد) یا ادامه فعالیت مجرمانه وجود داشته باشد، صادر می‌شود؛ این بازداشت توسط دادگاه هر دو هفته یکبار بررسی می‌شود.

در صورتی که ظرف 14 روز اقدام قانونی صورت نگرفته باشد، جلسه تجدیدنظر مجدد مورد نیاز است؛ با این وجود، بعید است که مظنونان در نتیجه این جلسات آزاد شوند، مگر اینکه دادستان آن را درخواست کند زیرا دادگاه‌ها تمایل دارند تصمیم قبلی برای بازداشت را علیرغم وجود دلایل کافی تکرار کنند.

قانون سوئد حداکثر مدت بازداشت پیش از محاکمه را تعیین نمی‌کند؛ مواردی از بازداشت پیش از محاکمه به مدت هزار و 400 روز (با هزار روز در انفرددی) وجود داشته است؛ چنین بازداشت طولانی مدت پیش از محاکمه تا حدودی استثنایی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *