رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یونان متهم به سرقت اموال و کشتار پناهجویان در مرزها

9:26 - 30 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۱۶۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ چند کودک پناهجوی سوری در مرزهای یونان طی روزهای اخیر موج انتقادات را علیه این کشور به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – گروه‌های حقوق بشری بارها اقدام غیرقانونی یونان در عقب راندن مهاجران غیرقانونی را محکوم کرده و گفته‌اند که این اقدام با به خطر انداختن جان مهاجران آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزش‌های بشردوستانه و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

این انتقادات در روزهای اخیر در حالی شدت یافته که رسانه‌ها از مرگ چند کودک در مرزهای یونان و ترکیه خبر دادند؛ چند کودک و نوزاد در مرزهای یونان پس از چند روز سرگردانی و در حالی که از سوی نیروهای مرزی یونان بازگردانده شده بودند، جان خود را از دست دادند.

گارد ساحلی ترکیه اخیرا اعلام کرد که شش مهاجر از جمله دو نوزاد پس از عقب راندن نیروهای یونانی به داخل آب‌های ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

این گروه از پناهجویان که شش نفر از آنها جان باخته‌اند، می‌گویند نزدیک به جزیره «رودس» یونان، پس از تمام شدن سوخت از نیروهای امنیتی این کشور کمک خواستند اما نیروهای گارد ساحلی یونان آنها را به یک قایق یونانی منتقل کردند، اشیای قیمتی آنها را گرفته و سپس آنها را در نزدیکی آب‌های ترکیه رها کردند.

به گزارش «دیلی صباح»، در سال های اخیر، صدها هزار نفر سفرهای کوتاه اما خطرناکی را در سراسر دریای اژه انجام داده‌اند تا به اروپای شمالی و غربی برسند.

صدها نفر در دریا جان خود را از دست دادند، زیرا بسیاری از قایق‌های حامل پناهجویان غرق یا واژگون شدند.

ترکیه و یونان از نقاط کلیدی ترانزیت مهاجرانی بوده‌اند که به دنبال عبور از اروپا هستند؛ ترکیه، یونان را به عقب‌نشینی‌های گسترده، اخراج موقت و ممانعت از دسترسی مهاجران به روند پناهندگی، نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده است؛ آنکارا همچنین اتحادیه اروپا را متهم می‌کند که چشم خود را بر این نقض آشکار حقوق بشر بسته است.

این اقدامات و عقب‌ راندن پناهجویان مغایر با موافقت‌نامه‌های بین‌المللی حمایت از پناهندگان است، که بر اساس آن افراد نباید اخراج یا به کشوری بازگردانده شوند که ممکن است جان و امنیت آنها به خطر بیفتد.

جزیره قبرس علیرغم مجموعه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل جامع، درگیر یک کشمکش چند دهه‌ای شده است؛ پنج دهه مذاکرات قبرس هیچ نتیجه ای نداشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *