نژادپرستی و تبعیض ساختاری علیه مسلمانان در نهادهای دولتی آلمان

11:26 - 30 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۱۹۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جدیدترین گزارش‌ها از تبعیض گسترده علیه مسلمانان در نهادهای دولتی آلمان حکایت دارند.

خبرگزاری میزان – یک گزارش که به تازگی در آلمان منتشر شده نشان می‌دهد که مسلمانان در نهادهای دولتی در این کشور مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

به گزارش «دویچه وله»، یک هیئت رسمی تحقیقاتی در آلمان در گزارش اخیر خود اعلام کرد که مسلمانان در نهادهای دولتی در این کشور با تبعیض گسترده ای مواجه هستند که سبب می‌شود در شرایط نامناسبی قرار بگیرند.

این هیئت تحقیق که شامل گروه کوچکی از دانشگاهیان و پژوهشگران از آموزش عالی و موسسات «برلین»، بودند، نتیجه گزارش خود را پس از دو سال بررسی در اوایل ماه جاری منتشر و تاکید کرد که «برلین»، پایتخت آلمان به شکلی ویژه در برخورد با مسلمانان دچار مشکل ساختاری است.

براساس این گزارش، نگرش نژادپرستانه رایج علیه مسلمانان در تصور اکثریت یا بخش غالب جامعه وجود دارد و در نتیجه، مسلمانان در آلمان مانند همه مهاجرانی که با نژادپرستی مواجه هستند، با موانع متعدد، انواع طرد و تبعیض ساختاری مواجه هستند.

این گزارش از عدم آگاهی و طبقه‌بندی ناکافی رفتارها و جنایات ضد مسلمانان که منجر به گزارش کمتر چنین حوادثی شده است، انتقاد می‌کند؛ ضمن این که به عدم شفافیت زمانی که سازمان‌های اطلاعاتی داخلی سازمان‌های مسلمان را زیر نظر دارند، اشاره می‌کند.

در مورد تبعیض علیه مسلمانان، تبعیض جنسیتی به ویژه برای زنانی که روسری به سر می‌کنند، به شکل گسترده تری ظاهر می‌شود؛ این گزارش نتیجه گیری می‌کند که زنان مسلمان کمتر تحت غربالگری سلامت جنسی قرار می‌گیرند یا ادعاهایی مبنی بر خشونت جنسی علیه آن‌ها جدی گرفته می‌شود؛ همین امر در مورد درمان ترومای ناشی از آن نیز صدق می‌کند.

در جبهه فرهنگی، نقش‌های رهبری اندک برای مسلمانان منجر به «بازنمایی‌های منفی عمده» و ارائه کلیشه‌هایی درباره مسلمانان شده است.

وضعیت مسلمانان در «برلین» از دیگر شهرها در آلمان بدتر است؛ در حالی که هیچ آمار رسمی از شمار مسلمانان در برلین وجود ندارد، اما تصور می‌شود که مسلمانان حدود 10 درصد از جمعیت بیش از 3.8 میلیونی پایتخت آلمان را تشکیل می‌دهند؛ برخی از آن‌ها تازه وارد هستند، مانند پناهندگان جنگ سوریه، که در پنج یا شش سال گذشته وارد شده اند، اما بسیاری از آن‌ها نسل‌ها در آلمان زندگی کرده اند.

نویسندگان گزارش مذکور خواستار پایان یافتن قانون به اصطلاح «بی طرفی» در آلمان به ویژه در «برلین» شده اند؛ قانون مورد بحث از سال 2005 کارکنان دولتی را از پوشیدن نمادهای مذهبی در محل کار منع می‌کند.

قانون نامبرده برخلاف ادعای مبنی بر ایجاد دستگاه دولتی بی طرف، سبب نشده تا با همه مردم و مراجعان ادارات دولتی یکسان برخورد شود.

قانون «بی طرفی» در عمل با اتهام‌های متعددی در زمینه تبعیض مواجه شده است؛ زیرا بیشترین سختگیری را در مورد زنان مسلمان در زمینه پوشیدن حجاب داشته است؛ ضمن این که طی سال‌های اجرای این قانون مسلمانان واجد شرایط زیادی به دلیل رعایت اصول اسلامی از پست‌های دولتی خود محروم شده اند.

در سال 2015، دادگاه قانون اساسی آلمان حکم داد که ممنوعیت عمومی روسری ناقض قانون اساسی فدرال، است و دادگاه کار فدرال نیز به نتیجه مشابهی رسید.

به استناد احکام دادگاه‌های مذکور، قانون بی‌طرفی با فرصت‌های برابر و حمایت‌های ضد تبعیض در سطوح فدرال و ایالتی در تضاد است.

مدافعان کنار گذاشتن قانون «بی طرفی» می‌گویند که محروم کردن از مشاغل برای مسلمانان، ادعاهای مبنی بر تلاش برای بهبود نمایندگی مسلمانان در زندگی عمومی را زیر سوال می‌برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *