رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس جمهور:ایران تحت سلطه هیچ قدرتی نخواهد رفت

23:06 - 31 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۳۱۵۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رییس جمهور در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

خبرگزاری میزان-بنابر اعلام خبرگزاری صدا و سیما،نشست خبری رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه های بین المللی دقایقی پیش در نیویورک برگزار شد. سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی به سوالات آنان در موضوعات مختلف سیاسی و بین المللی پاسخ خواهد داد. در این نشست خبری ، خبرنگاران رسانه های امریکایی، روسی، چین و منطقه حضور دارند.

رییس جمهور در ابتدای جلسه با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌مان و فرآیند امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما زیر سلطه هیچ قدرتی رفتن است و نه بر دیگران سلطه پیدا کردن است.

رییسی تاکید کرد: سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورها اعم از کشورهای شرقی و غربی است؛ برخی ممکن است این برداشت را داشته باشند که ارتباط ما با کشورهای شرقی مانند کشور چین یا روسیه بیشتر است؛ این تعامل به این دلیل است که قبل از این دولت، برداشت این بوده است که توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: الان اگر بخواهم نگاه دولت را بگوییم، نگاه دولت نگاه متوازن و متعادل و نگاه به همه کشورها است. هر کشوری که بخواند به جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد ما سیاست تعامل و همکاری را با همه کشورها را خواهیم داشت با اولویت کشورهای همسایه ما اولویت سیاست همسایگی را ما حتما دنبال خواهیم کرد.

رئیسی ادامه داد: روش کار ما نشان می دهد که این سیاست را در عمل دنبال می کنیم و اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد حتما ما این زمینه همکاری و مساعدت را به ویژه در حوزه‌های سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت سیاست همسایگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری کند زمینه همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

رییسی عنوان کرد: استکبار خودبزرگ بینی و خودمحوری و خود را برتر از دیگران دیدن چه در یک شخص و چه در حزب و گروه و چه در یک کشور و حاکمان کشور، امر ناپسندی است. آنچه به همه انسان‌ها تاکید شده آن است که خود را در محضر خداوند ببیند و خدا را بر زندگی خود حاکم کنند. اما اگر کسانی بودند که خواستند خودمحورری و خودستایی کنند این امر ناپسندی است چه در زندگی فردی و اخلاق فردی و چه در سطح اجتماعی و حاکمان.

وی تصریح کرد: کسانی که دچار استکبار می‌شوند، اینها نه فقط ظلم به خودشان می‌کنند بلکه ظلم به جوامع می‌کنند. امروز جامعه بشری از استکبار رنج می‌برد. از کشورهایی که خود را در جایگاه برتر می‌بینند و یا به خاطر قدرت نظامی‌شان یا به خاطر قدرت پوشالی شان می‌خواهند به کشورهای دیگر زور بگویند و خودشان را بر کشورها و جوامع دیگر مسلط می‌بینند. اینجاست که انحراف و ظلم اتفاق می‌آفتد آنچه که امروز انسان در کره زمین از آن رنج می‌برد ممکن است کسی بگوید سیل‌هاو زلزله‌ها و برخی از امراض جسمانی.


مردم فلسطین سرنوشت خود را بر عهده بگیرند

رییسی در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین اظهار داشت: فلسطین ۷۰ سال است که توسط اشغالگران به اشغال درآمده و مردمش در سرزمین‌های دیگر آواره شده‌اند و عده‌ای هم در غزه به‌صورت یک زندان بزرگ حبس شده‌اند؛ این وضعیت قابل دوام نیست و این ظلم باید خاتمه یابد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه‌کارهای آمریکا و غربی‌ها مثل قرارداد کمپ‌دیوید و اسلو نتوانسته فلسطینی‌ها را به حقشان‌ برساند، افزود: پیشنهاد ایران این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی رأی خود را به صورت کاملا دموکراتیک اعلام کنند و حکومتی بر اساس رای مردم تعیین شده و سرنوشت را بر عهده گیرد؛ این پیشنهاد نجات وضعیت فلسطین خواهد بود در غیر این صورت هر راه حلی که حق فلسطینی را ضایع کند، عادلانه نمی دانیم.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: عضویت ما در این سازمان برای این سازمان هم فرصت خوبی است و هم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این سازمان به‌ ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بهره ببرد.

وی تاکید کرد: با همه کشورهایی که در شرق و غرب و آسیای مرکزی و همسایگان که خواستار تعامل با ایران هستند، همکاری می کنیم.

پرونده های پادمانی در آژانس باید بسته شود

رییس جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید کرده‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

رییسی تاکید کرد: دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران باز بوده و دوربین های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته ای ما نبوده و فعالیت های ما صلح آمیز است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *