آغاز دور جدید خصومت‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ شرط ایروان برای امضای معاهده صلح با باکو

12:06 - 01 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۳۲۹۱
دور جدید تنش میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از سر گرفته شد.

خبرگزاری میزان – جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش بس در ساعات گذشته متهم کردند.

به گزارش «رویترز»، آتش بس شکننده میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در ساعات گذشته نقض شد و دور جدید درگیری‌ها میان جمهوری‌های مذکور، پس از دو روز درگیری شدید هفته گذشته که تقریبا 200 کشته برجای گذاشت، آغاز شد.

باکو و ایروان در بیانیه‌هایی که صبح جمعه توسط وزارت خانه‌های دفاع دو کشور منتشر شد، طرف مقابل را متهم کردند که آغازگر درگیری‌ها بوده اند.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود اعلام کرد: در تاریخ 23 سپتامبر یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان بار دیگر با شلیک از مواضع مختلف به مواضع رزمی ارمنستان در شرق مرز دو کشور آتش‌بس را نقض کردند.

در این بیانیه آمده است: آتش دشمن با اقدامات تلافی جویانه سرکوب شد.

مدت کوتاهی پس از بیانیه ارمنستان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بیانیه ای صادر و این کشور را به آغاز درگیری متهم کرد.

در بیانیه مذکور آمده است که ارمنستان از شب گذشته آتش بس را نقض و جمهوری آذربایجان را مجبور به پاسخگویی کرده است.

در عین حال، به گزارش «اسپوتنیک»، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اگر جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی ارمنستان را علاوه بر وجه نظری در عمل هم به رسمیت بشناسد، معاهده صلح با به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر قابل امضا خواهد بود.

دور جدید درگیری‌ها میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در منطقه‌ای خارج از منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» آغاز شد.

درگیری میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در سپتامبر 2020 به اوج رسید و در نوامبر 2020 با میانجیگری روسیه پایان یافت، اما تنش و خصومت میان دو کشور با توافق آتش بس مذکور به پایان نرسیده و به درگیری‌های گاه به گاه منجر می‌شود.

پیش از درگیری صبح امروز، طرفین در اوایل ماه جاری شاهد یکی از خونین ترین رویارویی‌های خود از زمان جنگ شش هفته ای پیشین بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *