محاصره توسط ائتلاف سعودی عامل اصلی گرسنگی و سوءتغذیه مردم یمن

14:44 - 03 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۴۸۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محاصره دریایی علیه یمن توسط عربستان سعودی به میزان قابل توجهی به گرسنگی و سوءتغذیه شدید در میان یمنی‌ها دامن زده است.

خبرگزاری میزان - سازمان جهانی علیه شکنجه، یک شبکه جهانی متشکل از بیش از 200 سازمان غیردولتی که برای حقوق بشر و علیه شکنجه مبارزه می کنند، در گزارشی گفتند که محاصره دریایی علیه یمن توسط عربستان سعودی به میزان قابل توجهی به گرسنگی و سوءتغذیه شدید در میان یمنی‌ها دامن زده است.

به گزارش «ریلیف»، «هلن لگی»، مدیر حقوقی دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا این سازمان گفت: ده‌ها هزار نفر که به دلیل سوء تغذیه، بیماری‌های ناشی از آب، و عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند، صرفا قربانیان جنگ نیستند.

وی در ادامه گفت: آنها قربانیان مستقیم ترکیبی از جنایات جنگی هستند که در آن محاصره دریایی تحمیل شده توسط ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی نقش اصلی را ایفا می‌کند.

وی افزود: این محاصره تهدیدی برای فرو بردن کشور در قحطی و نقض هنجارهای بین‌المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه است.

در گزارش سازمان جهانی علیه شکنجه تاکید شده است که ائتلاف تحت سرکردگی عربستان بر واردات دریایی به شمال یمن که میزبان 70 درصد جمعیت 30 میلیونی این کشور است، کنترل شدیدی دارد.

بهانه این ائتلاف برای محاصره دریایی یمن، ادعای قاچاق سلاح به این کشور عنوان شده است.

لگی گفت: جستجوها و بازرسی‌های ائتلاف به کشف هیچ سلاحی منجر نشده است.

در بیانیه‌ای در اوایل ماه جاری، سازمان «انتصاف برای حقوق زنان و کودکان» مستقر در یمن گفت که بیش از 2.3 میلیون کودک زیر پنج سال و همچنین 1.5 میلیون مادر باردار و شیرده در یمن از سوء تغذیه رنج می‌برند.

بر اساس این بیانیه، سوء تغذیه حاد جان 632 هزار کودک را در سراسر یمن تهدید می‌کند.

این سازمان حقوق بشری همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ تحمیلی عربستان سعودی در سال 2015، بیش از 3 هزار و 850 کودک کشته و بیش از 4 هزار و 230 کودک دیگر زخمی شده‌اند.

عربستان سعودی و امارات، که نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه پس از رژیم صهیونیستی هستند، از مارس 2015 جنگ یمن را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *