رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش احتمال بازگشت به چرخه جرم با اشتغال زندانیان/ 100 درصد مددجویان زن در استان خراسان شمالی مشغول به کار هستند

9:02 - 07 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۵۱۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
با اقدامات دادگستری استان خراسان شمالی در حال حاضر ۱۰۰درصد زندانیان زن استان مشغول به کار هستند.

خبرگزاری میزان-نداشتن مهارت و اشتغال یکی از علل گرایش به بزه محسوب می شود، از این رو مهارت آموزی در  زندان ها همواره مورد توجه متولیان امر است تا بدین واسطه هر روزه بر تعداد کسانی که جذب کارگاه های آموزشی  شده و حرفه ای را فرامی‌گیرند افزوده شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه مهارت های آموزشی به زندانیان می‌تواند آمار بازگشت زندانی به چرخه جرم را به  شدت کاهش دهد،چرا که این افراد پس از خروج از زندان و گذراندن دوران کیفر می تواند با سرعت بالاتری روند باز اجتماعی شدن را طی کرده و با مهارت هایی که آموخته زمینه اشتغال خود را در جامعه سرعت بخشد.

اشتغال زندانیان اگرچه که درآمد محدودی را برای آن ها ایجاد می کند اما می تواند یک نوع نگاه حمایتی هم برای آنان که حرفه ای را آموزش و فعالیتی را فرا می‌گیرند و هم برای خانواده های آنان محسوب شود .

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی و اژه ای رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قضایی در تاریخ ششم دیماه 1400 گفت: باید شرایط اصلاح و تربیت و بازاجتماعی شدن و اشتغال زندانیان فراهم شود و این مهم با حجم زیاد زندانیان امکان پذیر نیست لذا دادیاران ناظر بر زندان ها، دادستان ها و سازمان زندان ها نظارت داشته باشند.

محمدی رئیس سازمان زندان ها در امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی کشور که در تاریخ 21 فروردین 1401 برگزار شد، گفت: یکی از ابعاد تحقق مهمترین هدف سازمان که موضوع اصلاح و تربیت زندان است، مسأله اشتغال و حرفه‌آموزی می‌باشد. خوشبختانه در این سال‌ها شعار سال نیز با محوریت تولید، تعریف شده و برای ما هم در زندان‌ها اشتغال‌آفرینی از برنامه‌های اولویت‌دار است. در ابتدای سال هم به مدیران زندان‌های سراسر کشور تأکید کرده‌ایم که باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیرین، کارآفرینان و دیگران دراحقاق آن بکوشند.

اشتغال به کار هزار مددجو در زندان‌های خراسان شمالی

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده در گفت‌وگو با میزان از اشتغال به کار یک هزار مددجو در زندان های استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به نیازمندی ها و ظرفیت سنجی های صورت گرفته در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مددجویان مرد و ۱۰۰ درصد مددجویان زن(بند نسوان) متناسب با تخصص و قابلیت هایشان در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند..

وی تصریح کرد: حدود ۹۷ درصد زندانیان استان را مردها و ۳ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند که بیشتر این مددجویان در سه زندان بجنورد، شیروان و اسفراین و در سه بخش اعزام به کار، نشسته و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد جمعیت کیفری، 430 مددجوی اعزام به کار بطور میانگین دستمزد ماهانه‌ای معادل 5 میلیون ریال دریافت می کنند و 570 مددجوی دیگر نیز در قسمت های دیگر از قبیل گلیم بافی، کیف بافی و فرش بافی و ... بطور خود درآمدی مشغول به کارهستند.

فراهم شدن اشتغال 50 نفر از خانواده زندانیان

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده به روند پیگیری وضعیت اشتغال تعدادی از خانواده های زندانیان نیازمند در برخی مشاغل متناسب از قبیل قالی بافی و .... و  فرایند مکاتبات معمول در این خصوص نیز شاره کردوگفت: طبق بررسی های معمول برای اشتغال خانواده‌های زندانیان نیازمند به ویژه بانوان که سرپرست آنان در زندان به سر می برد، با مدیر عامل فرش ایران مکاتباتی انجام‌شده و خوشبختانه  این پیگیری ها در موارد متعددی موفقیت آمیز بوده و متعاقبا نتایج مطلوبی هم در پی داشته است.

 وی همچنین گفت: با انعقاد تفاهم نامه و جلب مشارکت و همکاری ادارات کل زندان ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در طول شش ماهه ابتدایی سال 1401 برای 50 نفر از خانواده های زندانیان استان به نحو مقتضی اشتغال زایی شده و به همین اعتبار در حال حاضر  این افراد در زمینه های دامداری، خیاطی و کشاورزی فعالیت می کنند.

وی بطور کلی از گسترش فعالیت های اشتغال و حرفه آموزی، حمایت از خانواده های زندانیان نیازمند، استقرار نظم پایدار در زندانهای استان و کمک به باز اجتماعی کردن مددجویان به عنوان برخی از مهمترین شاخص های عملکردی زندان های استان یاد کرد.

اشتغال و مهارت آموزشی مددجویان نرخ بازگشت به زندان را کاهش می دهد

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به نقش مهم اشتغال زندانیان به ویژه در دوران تحمل مجازات حبس در راستای  تسهیل موجبات ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه  و تمهید شرایط برقراری  آرامش در محیط زندان تصریح کرد: طبعا اگر سازوکار اشتغالزایی و کارآفرینی و در کنار آن توسعه دامنه فرایند اصلاح و تربیت مددجویان از حوزه زندان ها فراتر رود و سپس در دیگر مراحل، خانواده ها، اقوام, نزدیکان و کارفرمایان نیز در پذیرش زندانی نقش سازنده و راهگشا ایفا کنند؛ نرخ بازگشت به زندان به نحو بسیار محسوس و قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و به تبع آن با ایجاد بازدارندگی لازم و اثربخشی در روند اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی، شاخص های امنیت اجتماعی در جامعه نیز از دوام، ثبات، پیوستگی و در نتیجه توفیق بیشتری بهره مند خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به رتبه کشوری زندان های استان خراسان شمالی در حوزه های اشتغال و حرفه آموزی مددجویان اظهارکرد: رشته های مرتبط با صنعت، کشاورزی، دامپروری و  خدماتی از جمله حوزه های آموزش مددجویان به شمار می رود.

در نظر گرفتن مشوق های انگیزشی برای واحد های تولیدی ویژه اشتغال مددجویان

رئیس کل دادگستری استان با بیان بعضی از امتیازات، مزایا و مشوق های انگیزشی پیش بینی شده برای واحدهای تولیدی متقاضی و متعهد در مسیر اشتغال مددجویان، از کارآفرینان خواست تا از ظرفیت های مددجویان زندان های این استان بیشتر و بهتر استفاده کنند تا علاوه بر بهره گیری از آثار  و برکات معنوی  اشتغال زایی برای مددجویان و خانواده های آنان در تقویت موجبات کاهش آسیب های اجتماعی نیز به نحو شایسته نقش آفرینی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده در ادامه به میانگین سنی بین 26 تا 45  حدود 72 درصد زندانیان استان نیز اشاره و  خاطرنشان کرد: این محدوده سنی با توجه به جوانی و نشاط و  برخورداری از توانمندی های متصور و مورد انتظار  می تواند یک ظرفیت ارزشمند در حوزه کارآفرینی به شمار رود که خوشبختانه در مقطع فعلی با توسعه فعالیت هایی از قبیل خیاطی، قلم زنی، مینا کاری، مصنوعات چرمی و  چوبی، قالی بافی، صنایع دستی،معرق کاری و امور مربوط به تأسیسات و خدمات ساختمانی و  همچنین فعالیت های مرتبط با آشپزی و نانوایی در بخش های مختلف  از جمله در سه سوله کارگاهی مستقر در زندان های بجنورد، شیروان و اسفراین به نحو مطلوب این توانمندیها در یک مسیر  امیدوارکننده و چشم انداز روشن بکارگرفته شده است.

ایجاد تمهیدات برای فروش محصولات تولیدی از سوی مددجویان

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به انجام هماهنگی ها و پیگیری های لازم  در جهت جلب مساعدت در خصوص تضمین  فروش محصولات و تولیدات مددجویان با تعدادی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: مضاف بر این سازوکار مشارکتی و‌ حمایتی، تمهیداتی فراهم شده که محصولات و‌ تولیدات مددجویان در نمایشگاه‌ها نیز با قیمت مناسب در معرض دید مردم و شهروندان و  عرضه عمومی واقع شود.

 وی همچنین خراسان شمالی را از نظر شاخص اشتغال آفرینی برای مددجویان در بین زندان‌های کشور  مطلوب ارزیابی و از اهتمام جدی مدیر کل زندان های استان در این خصوص قدردانی کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اشتغال اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *