برده داری مدرن در عربستان؛ مرگ دستکم 90 کارگر خانگی کنیایی

9:02 - 06 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۶۷۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارگران خانگی همچنان در عربستان از آزار و اذیت و برده داری مدرن در این کشور سخن می‌گویند.

خبرگزاری میزان – کارگران آفریقایی مشغول در بخش کار خانگی در عربستان قصد دارند از این کشور به دلیل آزار و اذیت و برده داری مدرن شکایت کنند.

به گزارش «گاردین»، زنان کنیایی پس از دریافت آموزش در موسسه مدیریت مراقبت‌های خانگی در این کشور، به عنوان کارگر خانگی برای کار به عربستان اعزام می‌شوند.

اخیرا کارگران خانگی کنیایی اعزام شده به عربستان پس از ترک محل کار و بازگشت به کشور به دیگران هشدار می‌دهند از سفر به این کشور برای کار خانگی اجتناب کنند؛ زیرا با آزار و اذیت و سوءرفتار هولناکی مواجه می‌شوند.

عربستان سال‌هاست که به دلیل سابقه ضعیف در زمینه‌های حقوق کار و حقوق بشر شناخته شده است و به شکلی گسترده به عنوان یکی از خطرناک ترین مکان‌ها برای کار در جهان معرفی می‌شود.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که کارفرمایان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سال‌هاست که به آزار و اذیت جسمی، ذهنی و جنسی کارگران خانگی مهاجر مشغول هستند.

گزارش‌های مربوط به بدرفتاری با کارگران خانگی در عربستان در اوایل این ماه در کنیا موجی از خشم را برانگیخت؛ تا جایی که دولت کنیا اقدام به بازگرداندن شماری از کارگران خانگی از عربستان کرد.

یکی از کارگران مذکور می‌گوید: در عربستان با سیلی از آزار و اذیت مواجه بودم؛ مجبور بودم در چند خانه کار کنم، آن هم در شرایطی که از استراحت و غذا محروم می‌شدم؛ کارفرمایم به بهانه ناکارآمدی یا ادامه حضورم در خانه اش از پرداخت حقوق به من خودداری می‌کرد.

این زن همچنین گفت: درخواست تغییر محل کار از آژانس کاریابی تا مدت‌ها بدون توجه راکد می‌ماند یا آژانس‌های کاریابی در ازای رابطه جنسی حاضر به معرفی محل کار جدید بودند؛ در مدت زمان انتظار در خوابگاه حبس می‌شدیم و تنها یک وعده غذایی در روز دریافت می‌کردیم؛ من و چند زن دیگر نهایتا فرار کردیم و مقاومت ما در برابر بازگشت اجباری مورد نظر آژانس کاریابی، سبب شد بتوانیم به سفارت کنیا پناه ببریم.

براساس گزارشی که وزارت خارجه کنیا در اواخر سال گذشته به پارلمان این کشور ارائه کرد، دستکم 89 کنیایی که عمدتا کارگر خانگی بودند، بین سال‌های 2020 تا 2021 در عربستان جان خود را از دست دادند و عربستان این مرگ‌ها را ناشی از ایست قلبی اعلام کرد.

 « HAKI Africa»، سازمان حقوق بشری فعال در زمینه حقوق کارگران آفریقایی در «مومباسا»، دومین شهر بزرگ کنیا، گفت: این برده داری مدرن است؛ تا چند سال پیش سیستم کفالت در عربستان به عنوان سازوکاری میان کارگر خارجی و کارفرما در عربستان، کارگران را در معرض سوءاستفاده قرار می‌داد.

تنها در سال جاری، « HAKI Africa» بیش از 51 مورد شکایت از آزار و اذیت کارگران خانگی کنیایی در عربستان را ثبت و ویدئوهایی از زنان مضطربی که درخواست کمک داشتند، منتشر کرد.

این سازمان از ماه سپتامبر دستکم 10 تماس جدید برای دریافت کمک ثبت کرد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس با شکایت‌های متعددی مبنی بر بدرفتاری با نیروی کار خانگی مواجه هستند؛ تخمین‌های کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین المللی نشان می‌دهند که بیش از 2.1 میلیون زن شاغل در سراسر منطقه در معرض خطر استثمار قرار دارند.

کشورهایی مانند اوگاندا و فیلیپین اعزام کارگران خانگی خود به عربستان را به دلیل گزارش‌های گسترده مبنی بر سوءاستفاده از کارگران متوقف کردند اما بعدا به دلیل سود قابل توجه دریافتی از حواله‌های کارگران مجددا این ممنوعیت را برداشتند.

خلیج‌ فارس سومین منبع بزرگ حواله‌های «دیاسپورا» برای کنیاست و پرداخت‌ها طی دو سال گذشته دو برابر شده است؛ این امر ممنوعیت مداوم صادرات نیروی کار را بعید می‌کند.

اگرچه دولت کنیا مدعی است که اقدامات لازم برای مقابله با سوءاستفاده از کارگران خانگی در عربستان را انجام می‌دهد، اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که تداوم گزارش‌ها درباره سوء‌استفاده از حقوق و بازداشت اجباری کارگران خانگی کنیایی در این کشور، اقدامات بیشتری را می‌طلبد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *