سیستم قضایی هلند؛ از سیطره نژادپرستی تا چشمپوشی از جنایت قاچاق کودکان

12:28 - 09 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۹۴۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیستم قضایی در هلند دارای نقایص و چالش‌های متعددیست که موانع عمده ای در مسیر تحقق عدالت ایجاد می کنند.

خبرگزاری میزان – سیستم قضایی هلند از وجوه مختلفی به بحران بی عدالتی و ناکارآمدی مبتلاست.

به گزارش « utrechtlawreview، ojp، jstor، universiteitleiden، haqcrc و rechtspraak»، یکی از مقام‌های قضایی سابق هلند بر این باور است که شمار قابل توجهی از پرونده‌ها به دادگاه‌های هلند نمی‌رسند؛ زیرا به دلیل بی اعتمادی مردم به سیستم قضایی، طولانی بودن فرآیند رسیدگی قضایی پرونده‌ها، در دسترس نبودن قاضی و هزینه ‌ای هنگفت دادرسی خارج از چارچوب این نهاد حل و فصل می‌شوند.

نژادپرستی در سیستم قضایی هلند

گذشته از سیطره تبعیض نژادی در ساختار پلیس هلند که روابط این نهاد با جوامع اقلیت‌های قومی را تیره و تار می‌کند، این معضل به گستردگی در ساختار قضایی هلند نیز دیده می‌شود که در ترکیب با بی عدالتی علیه اقلیت‌های قومی به چالش و بحرانی جدی در حقوق اقلیت‌های قومی مبدل می‌شود.

براساس شواهد و مدارک موجود اقلیت‌های قومی در مراحل مختلف فرآیند قضایی در هلند نسبت به اکثریت جامعه با رفتار خشن تری مواجه می‌شوند.

ضمن این که اقلیت‌های قومی در هلند مجازات‌های سخت تری از سیستم قضایی دریافت می‌کنند؛ به این معنا که این افراد در صورت ارتکاب جرایم کمتر جدی و خشن در قیاس با مجرمان هلندی با سخت گیری‌های بیشتری مجازات می‌شوند.

در عین حال، مهاجران نسل اول و دوم در هلند که 24 درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند، 52 درصد جمعیت کل مظنونان و حتی 66 درصد جمعیت کل افراد در بازداشت را تشکیل می‌دهند.

یک استاد جرم شناسی در هلند می‌گوید: سیستم قضایی در هلند در حالی مدعی نبود تبعیض در ساختار خود است که در همه جرایم به پیشینه افراد توجه دارد؛ این پیشینه نژادی در رسانه‌ها نیز مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد.

چشمپوشی مقام‌های قضایی هلند از قاچاق کودکان

موضوع دیگر در مورد سیستم قضایی هلند، چشمپوشی این نهاد از جنایت‌ قاچاق کودکان است؛ منتقدان می‌گویند دلیل این امر آنست که مسئولان سیستم قضایی از ان جنایت سودآور بهره مند می‌شوند یا این که خود مستقیما مرتکب چنین جنایت‌هایی شده اند.

نقض حقوق زندانیان در سیستم قضایی هلند

بررسی‌ها از نقض حقوق زندانیان در سیستم قضایی هلند حکایت دارند.

کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی و تحقیرآمیز اعلام کرد که دادگاه‌های هلند شکایت‌های زندانیان را مورد توجه قرار نمی‌دهند و بررسی نمی‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *