تشخیص اصالت سند مالکیت

9:21 - 09 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۰۱۵۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تشخیص اصالت سند مالکیت با طی مراحلی امکان پذیر است.

خبرگزاری میزان – در قوانین مختلف، نظیر قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری، ادله اثبات دعوا، تعیین و پیش بینی، شده است. سند، یکی از مهم‌ترین ادله اثبات، در دعاوی حقوقی و کیفری بوده و کاربردی‌ترین دلیل، در اثبات مالکیت افراد، بر ملک یا زمین مورد ادعایشان می‌باشد؛ از همین رو، از دیرباز تا کنون، انواع مختلفی از سندها، شکل گرفته اند.

یکی از انواع اسناد، سند مالکیت بوده که خود، دارای انواع مختلفی، نظیر سند تک برگی و سند دفترچه‌‌ای، می‌باشد. با توجه به اینکه امکان جعل در اسناد و سوء استفاده از آن‌ها وجود دارد و بدین ترتیب، ممکن است، حق مالکیت افراد، ضایع شود، روش‌هایی، برای تشخیص اصالت سند مالکیت، در نظر گرفته شده است. به همین جهت، افرادی که قصد خرید ملکی را دارند، باید، از طریق این روش‌ها، از اصالت سند مالکیت ملک مورد نظر خود، مطلع شوند.

روش‌های تشخیص اصالت سند مالکیت

بر اساس ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی: «سند، عبارت است از، هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد». با توجه به این ماده، سند، در دفاع یا در زمان طرح دعوا، به عنوان ادله اثبات، کاربرد دارد. قانون گذار، سند را به انواع مختلفی، تقسیم بندی کرده؛ بر اساس ماده ۱۲۸۶ قانون مدنی، اسناد عادی و اسناد رسمی، انواع سند می‌باشند. سند رسمی، برخلاف سند عادی، سندی بوده که توسط مامور صلاحیت دار و در مراجع رسمی ایجاد شده است.

از دیرباز تا کنون، افراد، همواره، بخشی از سرمایه خود را، صرف خرید ملک و پس انداز پول، از این طریق، کرده اند. از آنجا که اثبات مالکیت، بر زمین‌ها و املاک، امری بسیار مهم می‌باشد، انواع سندهای ملکی، نظیر سند تک برگی و دفترچه‌‌ای شکل گرفته‌‌اند و بدین ترتیب، افراد، می‌توانند، با استفاده از آن‌ها، مالکیت خود را اثبات کنند.

بیشتر بخوانید:

مستثنیات دین شامل چه اموالی است؟

با توجه به نقش مهم سند، در اثبات مالکیت و با توجه به اینکه امکان جعل سند و سوء استفاده و کلاهبرداری از این طریق وجود دارد، همواره باید، اصالت سند مالکیت و اعتبار محتویات و مندرجات سند رسمی ملکی که قصد خرید آن را داریم، بررسی نمود. در همین راستا، روش‌هایی برای تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی و دفترچه‌‌ای و سایر انواع سند، در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

تشخیص اصالت سند مالکیت، از طریق سامانه تصدیق اصالت سند مالکیت

تشخیص اصالت سند مالکیت، از طریق سامانه ثبت من

تشخیص اصالت سند مالکیت، با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *