نژادپرستی گسترده در کانادا؛ از بازار مسکن تا مراقبت‌های بهداشتی

13:11 - 10 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۰۴۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی در کانادا دارای ابعاد گسترده و چند وجهیست که شمار زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – کانادا به عنوان یک کشور مدعی حقوق بشر با ابعاد مختلف و گسترده ای از نژادپرستی مواجه است.

به گزارش«سی بی سی، سی تی وی نیوز و globalgovernmentforum»، نژادپرستی در کانادا در زمینه‌های مختلف علیه افراد متفاوت رخ می‌دهد.

این معضل بومیان و رنگین پوستان به ویژه سیاهپوستان را بیشتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ زیرا این افراد در عرصه‌های مختلفی مانند بازار کار، بازار مسکن، سیستم قضایی، سیستم بهداشتی و درمانی، ... با آن مواجه می‌شوند.

نژادپرستی در بازار مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نژادپرستی در فرآیند خرید و فروش و اجاره خانه در سراسر کانادا وجود دارد.

به عنوان مثال، سازمان املاک و مستغلات «انتاریو» در گزارشی اعلام کرد که هم مشاوران املاک و هم مشتریان تبعیض و نژادپرستی را در بازار املاک تجربه کرده اند.

براساس گزارش مذکور بیش از یک سوم مشاوران املاک تبعیض یا نژادپرستی را تجربه کرده‌اند و از هر چهار مشتری، یک نفر به دلیل هویت مشاوران از همکاری با آن‌ها امتناع کرده است.

در عین حال، از هر 10 مشتری، دو نفر می‌گویند که به دلیل هویتشان با آن‌ها رفتار ناعادلانه شده است؛ ضمن این که افراد سیاه‌پوست، بومی یا رنگین‌پوست گزارش‌های زیادی از مواجهه با نژادپرستی و تبعیض در فرآیند خرید، فروش یا اجاره مسکن ارائه کرده اند.

نژادپرستی در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

نژادپرستی در بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیز همواره بومیان، رنگین پوستان و سیاهپوستان را تحت تاثیر قرار داده است؛ این معضل به ویژه در «مانیتوبا»، «انتاریو»، «کبک» و «بریتیش کلمبیا» دیده می‌شود.

به عنوان مثال، مقام‌های «مانیتوبا» به وجود نژادپرستی علیه بومیان در سیستم مراقبت‌های درمانی و بهداشتی اعتراف کردند.

معضل نژادپرستی ضد بومی در سیستم بهداشت و درمان «مانیتوبا» سبب شده تا درهای مراکز درمانی به روی بومیان بسته شوند.

در عین حال مراکز درمانی و بهداشتی در«مانیتوبا» از معضل کمبود پرستار رنج می‌برند.

یک پزشک قانونی در «کِبِک» گفت: وقوع مرگ بومیان به دلایلی مانند ادم ریوی مرتبط با یک بیماری نادر قلبی، مربوط به نژادپرستی سیستمیک غیرقابل انکار و نارسایی‌های سیستم مراقبت های بهداشتی است.

نژادپرستی در سیستم بهداشتی و درمانی کانادا سبب به حاشیه رانده شدن بومیان، سیاه پوستان و رنگین پوستان شده و آن‌ها را بیش از دیگر اقشار در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار داده است.

نکته مهم آن که کارشناسان می‌گویند که راه حل واحدی برای رفع نژادپرستی ضد بومی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در این کشور وجود ندارد.

نژادپرستی در بازار کار

پس از ثبت شکایت کارکنان سیاهپوست دولت کانادا از این کشور به دلیل تبعیض و نژادپرستی، کارکنان سیاهپوست دولت کانادا به بازگویی ترومای خود اقدام کردند.

این دسته از کارکنان دولت کانادا تاکید دارند که به دلیل نژاد خود از ارتقا شغلی محروم شده و دستمزد نابرابری نسبت به همتایان سفیدپوست خود دریافت کردند.

ضمن این که همواره با تبعیض در محیط کار مواجه بوده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *