قراردادهای تسلیحاتی جدید غرب با عربستان در میانه بحران یمن

14:15 - 10 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۰۶۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آلمان و آمریکا که پیشتر قراردادهای تسلیحاتی را با عربستان تعلیق کرده بودند بار دیگر جریان تسلیحات به این کشور را با وجود تشدید بحران در یمن از سر گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان – مردم یمن در حال حاضر با بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این بحران حاصل سال‌ها تجاوز ائتلاف سعودی با حمایت همه‌جانبه آمریکا و کشورهای غربی است.

شواهد بسیاری در سال‌های اخیر مبنی بر استفاده از تسلیحات غربی از سوی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن کشف شده که بسیاری از این تسلیحات در حملاتی استفاده شده که بر اساس قوانین بین‌المللی مصداق بارز جنایت جنگی به شمار می‎روند.

با این وجود کشورهای غربی و آمریکا طی سال‌های اخیر جریان صدور تسلیحات به عربستان را با وجود انتقادات گسترده بین‌المللی ادامه دادند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا همزمان با آغاز به کار خود در کاخ سفید مدعی شد که پشتیبانی از «عملیات‌های تهاجمی» ائتلاف عربستان را در یمن متوقف خواهد کرد.

به گزارش «مورنینگ استار»، تنها چند هفته پس از سفر «بایدن» به منطقه، آمریکا بیش از 5 میلیارد دلار (4.1 میلیارد پوند) فروش تسلیحات به عربستان و امارات را تصویب کرد.

ریاض از تسلیحات و پشتیبانی نظامی و تاکتیکی آمریکا برای بمباران یمن استفاده کرده است؛ این اقدام منجر به یک فاجعه انسانی شده است که نزدیک به 400 هزار کشته داشته و 17 میلیون نفر دیگر را به قحطی کشانده است.

از زمان آغاز عملیات بمباران تحت سرکردگی عربستان در هفت سال پیش، حدود 250 هزار موشک شلیک شده است.

اما این اقدام تنها محدود به آمریکا نیست و کشورهای غربی نیز همین روند را دنبال می‎کنند.

آلمان از سال 2018 صادرات تسلیحات به امارات و عربستان را به دلیل دخالت آنها در جنگ یمن و اتهامات علیه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مبنی بر صدور دستور قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی، ممنوع کرده بود.

اما با این حال رسانه‌های آلمان اخیرا گزارش دادند که دولت این کشور در مواجهه با یک بحران شدید انرژی، کمی قبل از سفر «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان به منطقه خلیج فارس، تصمیم گرفت صادرات تسلیحات به عربستان را تصویب کند.

مجوزهای صادراتی به عربستان سعودی شامل پروژه های تسلیحاتی اروپایی است که صنعت آلمان نیز در آن مشارکت دارد؛ به عنوان مثال، شرکت‌های آلمانی اکنون می‌توانند تجهیزات و تسلیحات جنگنده‌های «یوروفایتر تایفون و پاناویا تورنادو» را تا سقف 36.1 میلیون یورو به عربستان بفروشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *