تشدید نگرانی‌های حقوق بشری از ناکامی در تمدید آتش بس در یمن

13:18 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۱۷۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناکامی در تمدید آتش بس جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن، نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشری در فقیرترین کشور خاورمیانه را تشدید کرد.

خبرگزاری میزان – عدم تمدید آتش بس جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، کورسوی بهبود شرایط بشردوستانه در این کشور مواجه با بدترین بحران بشردوستانه جهان به زعم سازمان ملل را نابود کرد.

به گزارش « reliefweb»، طی شش ماه گذشته مردم یمن کورسویی از پایان جنگ حدودا هشت ساله را مشاهده می‌کردند که در پی امضای توافق آتش بس جدی تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسید.

اما عدم تمدید توافق آتش بس منعقد شده در آوریل سال جاری که دو بار در ماه‌های ژوئن و آگوست تمدید شده بود و انتظار می‌رفت در ماه اکتبر هم مجددا تمدید شود، همه امیدهای مردم ستم دیده یمن را نقش بر آب کرد.

آتش بس شش ماه گذشته علاوه بر این که سبب کاهش قابل توجه یعنی 60 درصدی تلفات غیرنظامی در یمن شده بود، به دلیل باز کردن فرودگاه «صنعا»، پایتخت یمن به روی پروازهای تجاری به کاهش چالش‌هایی مانند دسترسی به درمان و تحصیل در خارج از کشور و دیدار مجدد با خانواده کمک کرده بود.

در عین حال، رشد جریان سوخت رسانی از بندر «حدیده» به دلیل برقراری آتش بس به کاهش بار زندگی غیرنظامیان و افزایش خدمات رسانی مراکز درمانی و بیمارستانی کمک قابل توجهی کرده بود.

این آتش بس همچنین سبب شده بود افراد کمتری ناچار به ترک خانه‌های خود باشند.

همه این‌ها سبب شد تا یمنی‌ها برای نخستین بار در هفت سال گذشته بر چشم انداز صلح و بازسازی زندگی خود تمرکز کنند و امیدشان به زندگی بیشتر شود.

اکنون از سر گرفته شدن جنگ، بحران‌ها را تشدید کرده و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح مورد نیاز مردم یمن را تضعیف می‌کند.

«آکسفام» با انتشار بیانیه ای به عدم تمدید آتش بس در یمن واکنش نشان داد و تاکید کرد: پایان آتش بس خبری وحشتناک برای مردم یمن است؛ از سر گرفته شدن حملات هوایی، گلوله باران زمینی و حملات موشکی، میلیون‌ها یمنی را در معرض خطر مرگ قرار خواهد داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر یمن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *