مدیران مدارس نباید پیش از آغاز خدمات سرویس دانش‌آموزان هزینه دریافت کنند

12:18 - 12 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۳۰۷۱
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران گفت: هیچ مدیر مدرسه‌ای مجاز نیست تا پیش از آغاز خدمات، هزینه‌ای برای سرویس حمل و نقل دانش آموزان دریافت کند.

خبرگزاری میزان _ ایرنا نوشت: صدرا خوش قدم گفت: هیچ مدیر مدرسه‌ای مجاز نیست تا پیش از آغاز خدمات، هزینه‌ای برای سرویس حمل و نقل دانش آموزان دریافت کند و دریافت این مبلغ صرفا از طریق درگاه مالی سامانه انجام می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران درباره وضعیت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی مدارس اظهار کرد: سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان از نگاه آموزش و پرورش یک موضوع تربیتی است و هدف آموزش و پرورش از ورود به موضوع سرویس و نگاه به آن به عنوان یک مبحث تربیتی و فرهنگی است.

وی افزود: آموزش و پرورش در موضوع سرویس ذی نفع نیست و در جایگاه خود که متولی امر آموزش و پرورش است به عنوان تسهیل‌گر، مسئولیت تربیتی، نظارتی بر عهده گرفته است زیرا آموزش و پرورش به سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان به عنوان یک مکان آموزشی، تربیتی نگاه می‌کند.

خوش قدم اضافه کرد: نگاه ما به راننده خودرو به عنوان یک مربی تربیتی است؛ راننده خودرو سرویس علاوه بر اشتراکات انسانی با سایر خدمتگزاران امر حمل و نقل عمومی دارای اهمیت ویژه است و این اهمیت به لحاظ گوهر وجودی فرزندان همه ماست که شایسته تفاوت‌های خاصی است که ضمن اینکه دانش آموزان را سالم و ایمن به خانواده ها تحویل می‌دهد، آموزه‌های تربیتی فراگیران در مدارس را نیز تقویت می‌کند.

عضو کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزان شهر تهران با بیان اینکه ورود آموزش و پرورش به سرویس تابع قوانین و مقررات بالادستی است، افزود: آیین‌نامه حمل و نقل سرویس مدارس مصوب هیات دولت است که در این آیین‌نامه آموزش و پرورش در کنار شورای شهر، فرمانداری، تاکسیرانی و نمایندگان اولیا به عنوان ارکان یا اجزای سرویس در نظر گرفته شده است که این عوامل در کنار هم به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان می‌پردازند.

مدیران مدارس نباید پیش از آغاز خدمات سرویس دانش‌آموزان هزینه دریافت کنند

نرخ سرویس مدارس توسط شورای شهر تهران مصوب شد

وی خاطرنشان کرد: برخی صرفا آموزش و پرورش را مسئول سرویس مدارس می‌دانند، این در حالی است که آموزش و پرورش یکی از عوامل موجود و دخیل در این موضوع محسوب می‌شود. این امر باید جهت آگاه سازی ذی نفعان و خانواده ها با اطلاع رسانی و تنویر صحیح اطلاعات درباره عوامل تصمیم‌گیرنده در موضوع سرویس مدارس به اطلاع عموم و آحاد شهروندان رسانده شود تا ضمن ایجاد یک گفتمان عمومی، افراد و مخاطبان به درستی از واحدهای مرتبط مطالبه داشته باشند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران یادآورشد: بر اساس آیین‌نامه هیات دولت، نرخ سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان در شورای شهر مصوب می شود؛ بنابراین کاهش یا افزایش این نرخ در حوزه اختیارات آموزش و پرورش نیست و این نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران پس از ابلاغ توسط فرمانداری، قابلیت اجرایی دارد و آموزش و پرورش تابع نرخ مصوب شورای اسلامی شهر است همچنین فراخوان و دعوت از بخش خصوصی و شرکت‌های حمل و نقل برای انجام سرویس مدارس توسط سازمان تاکسیرانی انجام می‌گیرد که وظیفه این شرکت‌ها داشتن ناوگان مناسب و ایمن و مطمئن است و آموزش و پرورش به عنوان ناظر در امر بهره‌برداری از سرویس صرفا استفاده کننده از این ناوگان است.

خوش قدم با اشاره به نقش مهم اولیا در سرویس مدارس اظهار کرد: اولیا با عضویت در کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزی در سرویس حمل و نقل دانش آموزی نقش اساسی دارند.

مدیران مدارس نباید پیش از آغاز خدمات سرویس دانش‌آموزان هزینه دریافت کنند

استفاده از خودروی جمعی نرخ پیشنهادی را کاهش می دهد

وی افزود: نرخ امسال سرویس مدارس توسط شورای شهر تهران مصوب شده و از طریق سامانه نظارت سرویس در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده است که این نرخ براساس پیمایش دانش آموز توسط سامانه و بر اساس میانگین نرخ اعلامی شورای اسلامی شهر مشخص می‌شود. قیمت اعلام شده در سامانه به گونه‌ای است که حداکثر قیمت را مشخص می‌کند و بعد از مراجعه اولیا به مدرسه در صورت استفاده از خودروی جمعی نرخ پیشنهادی قابل کاهش و تعدیل است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به دلیل نظارت بر فعالیت سرویس و شفاف‌سازی در این زمینه، سامانه نظارتی شهر تهران به خانواده‌ها و مدیران معرفی شد و از شهروندان می‌خواهیم برای تسهیل در روند امور از این طریق اقدام کنند.

عضو کارگروه ماده ۱۸ سرویس ایاب و ذهاب مدارس خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه‌های ارسالی به مدارس شهر تهران، هر گونه پرداخت وجه از طریق درگاه مالی سامانه است و از خانواده‌ها درخواست شد از پرداخت هرگونه وجه تا آغاز ارائه خدمات سرویس خودداری کنند و هیچ مدیری مجاز نیست تا پیش از آغاز خدمات هزینه‌ای برای سرویس حمل و نقل دریافت کند.

وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل اجرایی سرویس حمل و نقل دانش آموزی، برای رصد و پایش سرویس، سامانه‌ای از طرف وزارت کشور با نام «سپند» تعبیه شده که به محض ابلاغ از طرف آموزش و پرورش، برای مدیران و اولیا ارسال می‌شود و در ذیل سامانه سپند، آموزش و پرورش شهر تهران برای نظارت و شفافیت در کار سرویس از سامانه نظارتی داخلی خود در مسائل مالی نیز استفاده می‌کند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران با تاکید بر اینکه برای انجام یک کار تربیتی موفق و موفقیت در کار، باید همه عوامل موثر در ارائه خدمات سرویس مدارس با هم همکاری کنند و از هر اقدام جزیره‌ای خودداری شود و در این راه، همه ما به عنوان والدین باید از فرزندان خود صیانت کنیم؛ همانطور که پیمانکاران و رانندگان در موضوع سرویس حمل و نقل دانش آموزی ورود پیدا می‌کنند و دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود می‌بینند، شورای شهر، فرمانداری و آموزش و پرورش هم با تعامل خود در ایجاد یک سیستم سازنده و موثر خدمت رسانی داشته باشند.

عضو کارگروه ماده ۱۸ سرویس حمل و نقل دانش آموزی شهر تهران گفت: براساس قوانین تا سقف ۴۰ درصد از مبلغ به حساب مدرسه از طریق درگاه اینترنتی واریز شود که اداره کل شهر تهران سعی می‌کند این میزان از مبلغ را کاهش دهد به طوری که خانواده‌ها به صورت اقساط مناسب، نرخ کرایه سرویس را پرداخت کنند.

خوش قدم یادآورشد: هزینه دریافتی باید از طریق درگاه الکترونیک به حساب متمرکز دولتی (مدرسه) واریز شود و هیچ وجه دستی نباید از والدین دریافت شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *