جزئیات لغو ممنوعیت استرداد اسدالله اسدی از سوی دادگاه بروکسل

11:22 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۳۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادگاهی در بروکسل ممنوعیت استرداد اسدالله اسدی را به طور موقت لغو کرد.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های بلژیک گزارش دادند که دادگاهی در شهر «بروکسل»، پایتخت این کشور، ممنوعیت استرداد «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در این کشور را لغو کرد.

«اسدی» که به عنوان دبیر سوم سفارت کشورمان در وین، اتریش، مشغول به کار بود چهار سال پیش به بهانه اتهام ادعایی برنامه‌ریزی برای حمله به نشست گروهک تروریستی منافقین بازداشت و به بلژیک منتقل شد.

به گزارش پایگاه «بلگا»، حکم اخیر در دادگاه بروکسل، حکمی را که در تیرماه مبنی بر ممنوعیت انتقال «اسدی» به ایران صادر شده بود، لغو می‌کند.

حکم پیشین در روز 31 تیر ماه سال جار ی صادر شده و انتقال «اسدی» را به طور موقت ممنوع کرده بود.

رسانه بلژیکی «بلگا» می‌گوید: حکم اخیر دادگاه بروکسل زمینه را برای مبادله احتمالی «اسدی» با «اولیویه فانده‌کاستیله» فراهم می‌کند.

اواخر تیر ماه سال جاری قانونگذاران بلژیکی معاهده تبادل زندانیان با ایران را با ۷۹ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب رساندند.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در مورد «اسدالله اسدی»، گفت: «اسدی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت وی در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه‌اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *