رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت آشتی جامعه با مطالعه/روزهای سخت نشر می‌گذرد

14:00 - 14 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۴۵۹
نویسنده کتاب «زمان ایستاده» گفت: تأمین کاغذ دولتی برای همه ناشران به‌صورت عادلانه و به‌ طورکلی تغییر وضعیت اقتصادی و تزریق آن به شکل‌های مختلف می‌تواند مؤثر باشد. البته نقش جاذبه‌های بصری و تبلیغات جذاب محیطی را هرگز نباید نادیده گرفت.

فرزانه قلعه قوند در گفت‌وگو با میزان پیرامون شرایط این روزهای بازار نشر و کتابخوانی گفت: به‌طورکلی مدت‌هاست که بازار نشر و چاپ بیمار است و ربطی به دوماه پیش و چهارماه پیش ندارد در واقع شاید به یک دهه برمی‌گردد که هرسال دریغ از پارسال؛ اما این ضعف کمتر در انتشاراتی‌های برخوردار که حامی دولتی و … دارند، خودش را نشان داده است و در واقع بازار خراب نشر و چاپ بیشتر متوجه ناشرانی است که حمایت نمی‌شوند و حامی و سرمایه ندارند.

وی مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند تولید کتاب در طی دو سال اخیر را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: از عوامل تأثیرگذار روی سیر نزولی مطالعه را قطعاً علاوه بر عدم‌قدرت خرید کتاب که ناشی از مشکلات اقتصادی است، مدیریت ضعیف مسئولین فرهنگی می‌توان مد نظر قرار داد، در عین حال نظارت کمرنگی روی صنعت نشر و چالش‌های این حوزه شد و در این میان کاغذ نیز گران شد، یعنی در عرض شاید پنج سال حدوداً ده برابر افزایش یافت.

کتابخوانی

قلعه قوند ابراز کرد: شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز مزید برعلت شد، البته بازار تولید کتاب قبل از شیوع این بیماری نیز به دلایلی که ذکر شد، خودبه‌خود در آستانه رکود بود، اما این بیماری باعث شد خودبه‌خود نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب که محلی برای عرضه محسوب می‌شدند، تعطیل شوند. کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها از رونق بیفتد و مخاطبانش را تا حدودی از دست بدهد. هنوز کتابخانة مجازی و به‌طورکلی فضای مجازی نتوانسته است و شاید به‌راین زودی هم نخواهد توانست جای کتاب و کتابخانه را بگیرد، توجه داشته باشیم همه مخاطبان کتاب از نسل جوان و آشنا به فضای مجازی نیستند.

جلوگیری از روند ادامه رکود

قلعه قوند بهترین رویکرد برای جلوگیری از روند ادامه رکود در بازار نشر را برشمرد و افزود: در واقع این سوألی نیست که بدون پژوهش و نظرسنجی پاسخ داده بشود با مدیریت بحران باید تحت هر شرایطی راهی برای عبور از این شرایط پیدا کرد، اما اول باید این بحران را باور کرد، اگر باور داشته باشیم که ادامه این روند چقدر آسیب زاست باید کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل شود.

وی در مورد کتابخوانی اظهار کرد: کارگروه‌هایی که شیوه‌های سنتی و نمایشی را کنار بگذارند و با نظرسنجی و تحلیل و جمع‌بندی از نظرات متولیان و مخاطبان این راه را هموار ساخت. بایستی برای این رویکرد میزان و اولویت تعیین کرد. اگر بپذیریم که فقر فرهنگی اگر آسیب‌زاتر از فقر اقتصادی نباشد، کمتر از آن هم نیست، بی‌تردید راهی برای عبور از این بحران وجود دارد. اگر بپذیریم که سیر نزولی صنعت چاپ موجب شده است تا طیف وسیعی از مخاطبان کتاب به فضای مجازی کشیده شوند میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی باید با معیارهای متافوتی مورد رصد قرار بگیرد.

فقدان سواد رسانه‌ای

ناشر پیام آزادگان ادامه داد: در شرایط فقدان سواد رسانه‌ای یک هشدار و زنگ خطر است، چه بسا که پس از پایان این وضعیت در جهان، خیلی دیر شود و ما نتوانیم و یا به‌سختی بتوانیم از گرایش نسل نوی جامعه به فضای مجازی بی‌دروپیکر، که اغلب بدون هیچ سندی دست‌به‌دست می‌شود، بکاهیم.

این نویسنده کتاب تاکید کرد: در وضعیت فعلی توجه عادلانه و یکسان و همه‌جانبه مسئولین فرهنگی و دست‌اندرکاران به صنعت نشر، تأمین کاغذ دولتی برای همه ناشران به‌صورت عادلانه و به‌ طورکلی تغییر وضعیت اقتصادی و تزریق آن به شکل‌های مختلف می‌تواند مؤثر باشد. البته نقش جاذبه‌های بصری و تبلیغات جذاب محیطی را هرگز نباید نادیده گرفت. جاذبه‌هایی که قبلاً توسط افرادی یا جامعه‌ای آزموده شده و جواب داده است، می‌تواند دوباره مخاطب را با کتاب آشتی دهد.

کتابخوانی در کشور اولویت ندارد

نویسنده کتاب «زمان ایستاده» تاثیر رویداد های چند سال اخیر و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: صنعت نشر خودبه‌خود بیمار بود و بیماری کرونا فقط به آن شوک نهایی را وارد کرد. کرونا کتابخانه و نمایشگاه‌ها را تعطیل کرد و در واقع موجب شد تا اغلب مخاطبان آن از دست برود، چون ما معمولاً اوضاع فرهنگی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و برای آن برنامه‌ای نداریم. در واقع کتاب و کتابخوانی در کشور اولویت ندارد، البته حدس این نکته خیلی سخت نیست و با نگاهی به سبد کالای مردم و بررسی میزان مطالعه می‌توان به آن پی برد.

کتابخوانی

قلعه قوند رویکرد انتشارات پیام آزادگان را مورد بررسی قرار دادو خاطر نشان کرد: در حقیقت از این دوران سند خاصی در دست نیست و آزادگان در واقع خودشان سند هستند که برای راستی آزمایی مطالب و خاطرات به‌سراغشان می‌رویم. کتاب‌های ما صددرصد پس از راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی، که به‌علت پراکنده‌بودن جامعه هدف و نیز گذشت ایام و فراموشی پروسه زمان‌بر و بسیار سختی است، به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *