انتقادها به استفاده ابزاری عربستان از ورزش برای پوشاندن نقض حقوق بشر

11:25 - 15 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۶۰۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراض‌ها به «شست و شوی ورزشی» جنایت‌های حقوق بشری عربستان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – مخالفت هواداران باشگاه فوتبال «نیوکاسل» انگلیس با تصاحب مالکیت باشگاه توسط عربستان پس از گذشت یک سال همچنان ادامه دارد و حامیان منتقد مالکان سعودی به شکل فزاینده ای سازماندهی شده و جلسات کارزار را برگزار می‌کنند.

 به گزارش «میدل ایست آی»، نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سبب شده تا هواداران باشگاه «نیوکاسل» انگلیس به تصاحب مالکیت باشگاه مذکور توسط مالکان سعودی معترض باشند؛ این در حالیست که اعلام مالکیت کنسرسیومی به ریاست صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان (PIF) بر این باشگاه در اکتبر سال گذشته سبب شد تا «نیوکاسل» به ثروتمندترین باشگاه فوتبال جهان تبدیل شود.

ریاست «PIF» با سرمایه 600 میلیارد دلاری متعلق به «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان است و شش نفر از 8 عضو این کنسرسیوم وزرای دولت عربستان هستند.

با وجود این، طرفداران «نیوکاسل» همچنان اعتراض خود را به تصاحب مالکیت باشگاه توسط مالکان سعودی اعلام می‌کنند.

آن‌ها به شکل فزاینده ای به انتقادها و مخالفت‌های خود سر و سامان می دهند و بر فجیع و غیرقابل دفاع بودن جنایت‌های حقوق بشری عربستان تاکید می‌کنند.

اصلی ترین خواسته آن‌ها، خاتمه دادن به « sportswashing» یا «شست و شوی ورزشی» به معنای استفاده از ورزش برای ارائه نسخه‌ای پاکیزه و دوستانه‌تر از یک رژیم یا عملیات سیاسی از سوی دولت عربستان برای پاکسازی جنایت‌های حقوق بشری است و بر این باورند که عربستان قصد دارد با اعتبار «نیوکاسل»، اعتبار و وجهه بین المللی از دست رفته خود را به دلیل جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، احکام حبس و اعدام ناعادلانه، ... بازیابد.

پیشتر نیز «گاردین» در گزارشی به موضوع برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در عربستان با هدف «شست و شوی ورزشی» اشاره کرده و آن را مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

براساس گزارش مذکور، عربستان از طریق برگزاری مسابقات و رقابت‌های ورزشی قصد دارد انتقادهای حقوق بشری علیه خود را به حاشیه و فراموشی بکشاند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *