رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قیمت‌گذاری جدید بلیت پروازها در دست بررسی است

9:58 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۶۹۷۶
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: درخصوص میزان افزایش قیمت بلیت هنوز تصمیم مشخصی اتخاذ نشده است و کارگروه اقتصادی در سازمان هواپیمایی این موضوع را بررسی می‌کند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش سقف قیمت بلیت پروازهای داخلی را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده است. با توجه به ایام اربعین و اختصاص بیشترین پروازها به عتبات با نرخ مصوب (6 میلیون تومان)، بررسی درخواست انجمن شرکت‌های هوایی برای تغییر نرخ پروازها، به بعد از اربعین موکول شد. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از بررسی تعیین نرخ‌‌های بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی خبر داد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزایش هزینه‌ها را علت درخواست برای افزایش قیمت بلیت پروازها عنوان کرده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص درخواست انجمن برای افزایش قیمت بلیت‌ پروازها اظهار کرده: «بسیاری از مشکلاتی که شرکت‌های هواپیمایی در بخش کمبود ناوگان دارند، به دلیل نرخ‌گذاری دستوری بلیت پروازهای داخلی است که نمی‌توانند با درآمدهایی که کسب می‌کنند، اقدام به تعمیر یا نوسازی ناوگان کنند.»

انجمن شرکت‌های هواپیمایی از چندی قبل به دنبال رایزنی برای افزایش قیمت و تشکیل جلسه شورای عالی هواپیمایی در این زمینه است و پیشنهاد افزایش 30 درصدی نیز مطرح شده است. طبق قانون این افزایش قیمت باید به تصویب شورای عالی هواپیمایی برسد که این شورا نیز تاکنون در این زمینه یک بار تشکیل جلسه داده است. رئیس سازمان هواپیمایی افزایش 30 درصدی را تأیید نکرد و تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشته‌اند. این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بررسی قیمت جدید

فهرست قیمت‌های بلیت هواپیما که روی سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری می‌شود چند وقتی است از روی این سایت برداشته شده و فایل قیمت‌های مصوب خطوط هوایی در این سایت حذف شده است. نرخنامه بعد از هر بار تغییر منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد انجمن شرکت‌های هوایی قبل از تغییر قیمت بلیت هواپیما، نرخنامه را حذف کرده است.

قیمت بلیت هواپیما در یکسال اخیر به صورت رسمی تغییر نکرده است و حتی آذر سال گذشته با لغو محدودیت کرونایی در پروازهای داخلی ایرلاین‌ها موظف به تعدیل 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما شدند. با شیوع کرونا و ایجاد محدودیت در ظرفیت پذیرش مسافر، در آبان سال 99 قیمت بلیت هواپیما با مجوز شورای عالی هواپیمایی افزایش یافته بود.

البته با توجه به اینکه در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما میزان تقاضا تعیین کننده است، بلیت قیمت ثابتی ندارد و در واقع مانند تعطیلات رسمی که تقاضا بویژه برای مقاصدی مانند مشهد یا کیش افزایش می‌یابد نرخ بلیت این پروازها نیز بالا می‌رود و در مواقعی حتی دو برابر می‌شود. بنابراین این گونه نیست که از آبان سال 99 قیمت بلیت پروازها ثابت باشد بلکه قیمت‌ها به صورت شناور و برحسب میزان تقاضا تغییر کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به درخواست انجمن شرکت‌های هوایی برای افزایش قیمت بلیت پروازها گفت: به صورت معمول انجمن پیشنهاداتی را در مورد موضوعات مختلف و همچنین نرخ بلیت مطرح می‌کند و سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی این پیشنهادات را بررسی و در مواردی تصویب یا رد می‌کند. بررسی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز روندی خاص دارد و این روند باید طی شود تا تصمیم‌گیری نهایی را اعلام کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، افزایش قیمت بلیت پروازها را با توجه به افزایش هزینه‌ها محتمل دانست اما درخصوص میزان افزایش اظهارنظر نکرد و گفت: درخصوص میزان افزایش قیمت هنوز تصمیم مشخصی اتخاذ نشده است و کارگروه اقتصادی در سازمان هواپیمایی این موضوع را بررسی می‌کند.

وی افزود: با توجه به افزایش حقوق و مزایا، تأمین و تعمیر قطعات و همچنین افزایش نرخ‌های جهانی، میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما مشخص و پس از تصویب سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی نرخ‌های جدید به ایرلاین‌ها اعلام می‌شود. یکی از دلایل افزایش هزینه شرکت‌ها، وابستگی ارزی هزینه‌ها است. از  سال 97 با افزایش نرخ ارز، به ایرلاین‌ها ارز 4200 تومانی تعلق گرفت اما نرخ بلیت بر اساس دلار 27 هزار تومانی افزایش یافت. فعالان حوزه حمل و نقل اعلام می‌کنند که شرکت‌های هوایی بیش از 60 درصد وابستگی ارزی دارند.

البته به گفته رئیس سازمان هواپیمایی، اخیراً و با حمایت دولت، تلاش شده تا وابستگی ارزی ایرلاین‌ها کمتر شود و برخی قطعات در داخل تولید و تعمیر می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: تعمیر هواپیماها در حال حاضر به صورت کامل درکشور انجام می‌شود و در ماه‌های اخیر هیچ هواپیما و موتور هواپیمایی برای تعمیرات به خارج اعزام نشده است، همه کارها نیز در سطح تعمیرات تا چک‌های سنگین هواپیماهای غربی و شرقی در داخل کشور در حال انجام است. البته بخشی از اقلام باید در کارخانه سازنده تأمین شود که این بخش از اقلام اکنون با شرایط سخت به خاطر شرایط تحریم‌ها در حال تأمین است.

سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های قانونی موضوع نهضت تأمین قطعه با استانداردهای هوایی دنیا را راه‌اندازی کرده است و بخش زیادی از قطعات در داخل کشور تهیه و تعمیر می‌‌شود و کماکان برخی قطعات وارد می‌شوند. عامل دیگری که بر افزایش قیمت بلیت هواپیما تأثیر گذاشته، زمینگیری نیمی از ناوگان است. در حال حاضر از حدود 330 ناوگان هوایی حدود 170 فروند فعال است.

رئیس سازمان هواپیمایی علت اصلی زمینگیری ناوگان را مشکل موتور دانست. البته محمدی بخش تأکید کرد: هواپیمای زمینگیر به معنی از رده خارج شدن هواپیما نیست و به محض تأمین قطعه و تعمیر، هواپیماهای زمینگیر به چرخه پرواز بازمی‌گردند. کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند افزایش قیمت بلیت نباید تنها گزینه برای جبران هزینه ایرلاین‌ها تلقی شود بلکه با کاهش وابستگی ارزی، تأمین قطعات از داخل، آموزش نیروهای متخصص و استفاده از آنان در صنعت، بخشی از هزینه‌های شرکت‌های هوایی را کاهش می‌دهد.

درخواست ایرلاین‌ها

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ بلیت هواپیما خبر داده است.

شمس‌الدین فرزادی پورگفت: با توجه به افزایش هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی بسیاری از ایرلاین‌ها درخواست بررسی و تغییر نرخ‌ها در شواری عالی هواپیمایی را داشته اند .

به گفته سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته  با توجه به آنکه نرخ بلیت هواپیما هم از سال گذشته افزایش نیافته است، بنابراین ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت داده‌اند که این موضوع باید در شورای عالی هواپیمایی بررسی شود.»

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی، دلیل مهم درخواست برای افزایش قیمت بلیت هواپیما را کاهش تعداد هواپیماهای فعال و کمبود صندلی عنوان می‌کند.

به گفته سامانی «هر چند که طبق اعلام سازمان هواپیمایی ١٧٣ فروند هواپیمای فعال در ناوگان وجود دارد اما از این تعداد عملاً ١١۵ فروند هواپیما توانایی پرواز دارند. در حال حاضر در کشورمان ٢٠ ایرلاین و ١١۵ فروند هواپیمای فعال وجود دارد و دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما بین ١۵ روز تا یک ماه رسیده‌ است و به نوعی بلیت گیر نمی‌آید.»

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: قیمت بلیت پرواز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *