6 محکوم با همت دادگستری قزوین از قصاص‌ نفس رهایی یافتند

11:04 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۰۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان قزوین، گفت: در 6 ماهه نخست سال‌جاری 6 فقره از پرونده‌های قصاص با تلاش دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان به گذشت اولیای دم و رهایی محکومان این پرونده‌ها از قصاص نفس منجر شد.

علی شعبانی در گفت‌وگو با میزان، در تبیین اقدامات دادگستری کل استان قزوین در حوزه تعیین تکلیف پرونده های محکومان به قصاص نفس، اظهارکرد: قصاص نفس یکی از احکام و مجازات‌هایی است که ریشه در مبانی فقهی دارد و در قانون نیز حدود اجرای آن مشخص است اما در آموزه های دینی ما عفو و گذشت بر اجرای قصاص، مقدم شمرده شده است.

وی افزود: برهمین اساس و باتوجه به  تاکید رئیس قوه قضاییه جهت تعیین تکلیف پرونده های قصاص نفس، دادگستری کل و شوراهای حل اختلاف استان قزوین در پرونده‌های قصاص تلاش جدی برای جلب رضایت اولیای دم و گذشت از حق قصاص دارند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به اینکه در سال‌جاری پرونده‌های تمامی محکومان به اجرای قصاص مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: بر این اساس با تلاش دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان در سال‌جاری 6 فقره از پرونده‌های قصاص منتهی به گذشت اولیای دم و رهایی محکومان این پرونده‌ها از قصاص نفس شد.

شعبانی همچنین با تاکید بر اینکه «کاهش جمعیت کیفری» و «زندان‌زدایی» 2 مورد از سیاست‌های بنیادین دستگاه قضایی در دوره «تحول و تعالی» محسوب می‌شود، گفت: باید توجه داشت که این موارد بدان معنا نیست که مخلان نظم و آسایش عمومی آزادانه در جامعه رها باشند، بلکه به این معنا است که از زندانی شدن افرادی که ضرورتی به اعزام آن‌ها به زندان وجود ندارد، پرهیز شود.

بیشتر بخوانید:

آزادی ۵ زندانی جرایم غیرعمد شهرستان آبیک در روز اربعین

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *