تبعیض و نژادپرستی نظام‌مند علیه آفریقایی‌تبارها در آمریکا و اروپا

13:59 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۴۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار در بسیاری از کشورها با تبعیض مواجه هستند و موانع بسیاری بر سر راه مبارزه با این پدیده وجود دارد.

خبرگزاری میزان - گروهی از کارشناسان که پس از قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، در سال 2020 توسط یک افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی، منصوب شدند، در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کردند که «بررسی» نژادپرستی سیستماتیک در سراسر جهان حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ایوان موکگورو»، قاضی سابق آفریقای جنوبی که ریاست مکانیسم تخصصی سازمان ملل برای پیشبرد عدالت و برابری نژادی را بر عهده دارد، در این باره می‌گوید: نیاز اساسی به جمع آوری، تجزیه و تحلیل، استفاده و انتشار داده‌ها، تفکیک شده بر اساس نژاد یا منشاء قومی، وجود دارد.

تیمی متشکل از سه بازپرس مستقل نخستین گزارش خود را از زمان انتصاب از سوی شورای حقوق بشر در سال گذشته با مأموریت گسترده برای تحقیق در مورد نژادپرستی توسط پلیس در سراسر جهان ارائه کردند.

به گفته این تیم کارشناسان سازمان ملل، نقش‌های نژادی، استفاده بیش از حد از زور و سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، در طول و پس از تعامل با مقامات مجری قانون و سیستم عدالت کیفری، همچنان در بسیاری از کشورها گزارش می‌شود.

این نخستین گام ضروری برای برجسته کردن وسعت نژادپرستی سیستماتیک علیه آفریقایی‌ها و مردم آفریقایی‌تبار و در اجرای قانون و عدالت کیفری در این زمینه است.

به عنوان مثال، در آمریکا، جایی که قتل «فلوید» در مینیاپولیس در می 2020، اعتراضات گسترده ای را برانگیخت، هیچ سیستم متمرکزی برای جمع آوری چنین آماری در بیش از 18 هزار سازمان مجری قانون در این کشور وجود ندارد.

اما برخی سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های رسانه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها تلاش می‌کنند تا دید کلی در این باره داشته باشند.

«کولت فلانگان» که پس از کشته شدن پسر سیاهپوستش توسط پلیس در دالاس، تگزاس در سال 2013، نهادی را برای بررسی خشونت‌های پلیس تأسیس کرد، در این باره می‌گوید که پرونده قتل پسرش از سوی پلیس آمریکا نمادی از «بحران فعلی پلیس در آمریکا» است.

به گفته وی، یک فرد سیاهپوست «2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که توسط پلیس در آمریکا کشته شود.»

این گزارش تاکید می‌کند که موضوع نژادپرستی نظام‌مند علیه آفریقایی‌‎تبارها تنها محدود به آمریکا نبوده و در کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه نیز موارد برجسته متعددی از آن وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *