جنایت‌های جنگی ناتو در لیبی/غیرنظامیان قربانی حملات هوایی غرب

10:33 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۶۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناتو در سال 2011 حملاتی را در لیبی انجام داده که مرگ غیرنظامیان بسیاری در پی این حملات ثبت شده است.

خبرگزاری میزان – حملات ناتو در سال 2011 به لیبی پیامدهای مرگباری را به همراه داشته اما با گذشت بیش از یک دهه هیچگونه پاسخگویی در این زمینه وجود نداشته است.

به گزارش «فارین پالیسی»، 11 سال از زمانی که ائتلاف به سرکردگی ناتو اولین بمباران را در لیبی انجام داد؛ پیامدهای آن مداخله مدت‌ها مورد بحث قرار گرفته و از آن زمان تاکنون مداخلات خارجی و رقبای محلی و افراط گرایان در این کشور شکل گرفته و ادامه داشته‌اند.

اما این اقدام ناتو هزینه مستقیم‌تری داشت؛ در اقدامی که با هدف ادعایی محافظت از غیرنظامیان انجام شد، حملات هوایی ناتو غیرنظامیان بسیاری را به کام مرگ کشاند.

تحقیقات توسط ناظر نظارت بر تلفات غیرنظامی «ایروارز»، برای اولین بار تعداد تخمینی غیرنظامیان کشته شده توسط همه طرف‌های جنگ 2011 را نشان داد.

در حالی که ناتو اصرار دارد اقداماتی را برای جلوگیری از کشتن غیرنظامیان انجام داده است، زمانی که ادعاهای تلفات وجود داشت، مکانیسم‌های محدودی برای ارزیابی میدانی صورت گرفت، به طوری که یکی از مقامات سابق این نهاد گفت که آنها «واقعا هیچ ایده‌ای برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان نداشتند.»

مداخله هفت ماهه ناتو در لیبی طی سال 2011 ظاهرا برای محافظت از غیرنظامیان انجام شد؛ این پیمان نظامی یک کمپین بمباران بین‌المللی متعاقب را ریاست کرد و ائتلاف تحت سلطه آمریکا مدعی شد که گام‌های مهمی برای جلوگیری از کشتن غیرنظامیان برداشته است.

گروه‌های حقوق بشر و بازرسان سازمان ملل در محل ماجرای پیچیده‌تری را کشف کردند؛ آنها موارد متعددی از آسیب غیرنظامیان را یافتند؛ یک کمیسیون سازمان ملل به این نتیجه رسید که این ائتلاف 60 غیرنظامی را تنها در 20 حمله‌ای که از سوی این کمیسیون بررسی شد، کشته است.

تحقیقات «ایروارز» نتیجه می‌گیرد که این تعداد می‌تواند همچنان بسیار بیشتر باشد.

بر این اساس حملات ناتو به مرگ احتمالی بین 223 تا 403 غیرنظامی در 212 حمله نگران کننده مورد بررسی، منجر شده است.

8 کشور ناتو در سال 2011 حملات هوایی را در لیبی انجام دادند: بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، نروژ، انگلیس و آمریکا.

 «ایرویز» درخواست‌های آزادی اطلاعات و سؤالات مطبوعاتی را به هر یک از این کشورها در مورد حملات فردی که بنا بر گزارش‌ها باعث کشته شدن غیرنظامیان می‌شد، ارسال کرد اما این کشورها اطلاعاتی ارائه نکردند.

بهرام مظاهری

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو لیبی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *