رئیس جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی منصوب شد

12:47 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۹۲۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیین تکریم و معارفه قائم مقام جدید معاونت راهبردی و رئیس جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی برگزار شد.

خبرگزاری میزان- آیین تکریم و معارفه قائم مقام جدید معاونت راهبردی و رئیس جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سید محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و تعدادی از معاونان و مدیران دستگاه قضایی در سالن شهدای هفتم‌تیر برگزار شد.

سید محمد صاحبکار خراسانی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: معاونت راهبردی، وظایف بزرگ و زیادی از جمله تدوین برنامه‌های کل قوه قضاییه، سند تحول قضایی، پیگیری و نظارت بر اجرای آنها و تمهید شرایطی که بتواند این اقدامات و برنامه‌ها اجرایی شود را برعهده دارد.

او افزود: در این جلسه حسین اعظمی از مدیران قوه قضاییه را به عنوان قائم مقام معاونت راهبردی منصوب شد و از زحمات علی کاظمی که قبلا این مسئولیت را داشت، تشکر کردیم. علی کاظمی به عنوان مشاور امین همچنان در کنار ما فعالیت خواهد کرد.

معاون راهبردی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز رئیس جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت اجرای سند تحول قضایی منصوب شد. امیدواریم با این اقدام، روح جدیدی در فرآیند پیگیری این سند دمیده شود تا منویات رهبر انقلاب و انتظارات رئیس قوه قضاییه در این‌زمینه برآورده شود.

صاحبکار خراسانی اضافه کرد: حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی نیز در این مراسم به عنوان رئیس جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی انتخاب و از اصفهانی که زحمات زیادی برای تدوین سند تحول قضایی و تثبیت آن داشت، قدردانی شد.

او گفت: در معاونت راهبردی بر اساس دستورات و تاکیدهای رئیس قوه قضاییه، خود را موظف می‌دانیم، تمام کارها و مسئولیت‌ها را به‌نحوی متمرکز کنیم که همه بخش‌های قوه قضاییه بر اساس نگاه تحولی، مبتکر، روزآمد، خلاق و هم افزا بتوانند کارشان را جلو ببرند و بتوانیم تحول مستمر را در بخش‌های مختلف قوه قضاییه شاهد باشیم.

صاحبکار خراسانی درباره فرآیند اجرای سند تحول قوه قضاییه عنوان کرد: سند تحول قضایی مربوط به همه بخش‌های قوه قضاییه از دادگستری‌ها تا سایر سازمان‌های تابعه است و ما به‌عنوان مجموعه‌ای که این موضوع را رصد می‌کنیم، کارنامه‌هایی را برای بخش‌های مختلف آماده و نقاط ضعف و قوت را گوشزد کرده و می‌کنیم.

او افزود: تلاش ما این است که نقاط قوت را افزایش داده و با همدلی و همفکری نقاط ضعف را برطرف کنیم. بطور مثال اگر یکی از مجموعه‌ها نیاز به امکانات و منابعی دارد بتوانیم این کار را انجام دهیم تا اتفاق خوبی در اجرای سند تحول قضایی که ناظر به همه بخش‌ها و ماموریت‌های قوه قضاییه است را شاهد باشیم.

سید علی کاظمی، قائم مقام سابق معاونت راهبردی نیز در این مراسم گفت: بعد از ۲ سال تدوین و تنظیم پروژه مهم فرایند نگاری در قوه قضاییه به نتیجه رسید.

او با اشاره به اینکه در بحث بهره‌وری نیز اقدامات زیادی انجام شده است، افزود: ۲ دستورالعمل برای کارکنان تدوین شده است و یک هزار و ۸۶۹ نفر ساعت در حوزه تدوین دستورالعمل‌ها وقت گذاشته ایم.

قائم مقام سابق معاونت راهبردی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته قوه قضاییه دارای نظام ارزشیابی بی‌نظیر در کشور می‌شود، گفت: برای اینکه به این مدل برسیم، مدل‌های مختلفی را از دیگر کشورها امتحان کردیم، جلسات مختلفی گذاشتیم تا شاخص‌ها تدوین و تبدیل به کتابی شد. نتایج این اقدامات تا ۲ ماه دیگر تبدیل به مدل ارزشمندی می‌شود.

اسماعیل سقاب اصفهانی، رئیس سابق پیگیری اجرای سند تحول قضایی نیز در این‌مراسم عنوان کرد: همواره با خود فکر می‌کردم چطور می‌توان ابتکارات جدید و تحولی در مجموعه حاکم شود و در عین حال همه مبانی رعایت شود و تحول منجر به بهم ریختگی سازمان نشود.

او با بیان اینکه مسیر تدوین سند تحول و تعالی قوه قضاییه سخت بود، افزود: رئیس دستگاه قضا، معاون اول و دادستان کل کشور برای تنظیم و تدوین این سند وقت زیادی گذاشتند. این موضوع اتفاق فراگیری بود و اینطور نبود که فقط یک نفر در نگارش آن‌دخیل باشد.

سقاب اصفهانی با اشاره به اینکه یک دوره کاری یک ساله طول کشید تا سند تحول قضایی به ثمر بنشیند، تصریح کرد: فرآیند تدوین سند بسیار طولانی و زمانبر بود اما اختلاف نظرات و دیدگاه‌ها درتدوین آن باعث رشد و پختگی این سند شد.

او تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرمایشات مهمی درباره این سند، مبنی براینکه براساس این سند شخصیت سازی کنید، را بیان داشتند. این فرمایش بزرگترین پاداش به مسئولان تدوین سند تحول قضایی است.

سقاب اصفهانی اضافه کرد: تحول موضوع دفعی نیست که یکباره صورت بگیرد. تحول بسیار نرم و زمانبر انجام می‌شود.

او با بیان اینکه چند توصیه دارم، افزود: اول اینکه باید اولویت‌ها را مشخص کرده و روی اجرای آنها تمرکز کنیم. عدم نگاه اولویت بندی ما را نابود کرده است. دوم اینکه پیشنهادات ما کلی و غیر قابل سنجش نباشد. سوم اینکه باید به سمت نگاه توامان فرصت‌ها و چالش‌ها بچرخیم.

سقاب اصفهانی خاطرنشان کرد: گام‌های کوچکی برای اجرای سند تحول برداشته شده و هنوز زیرساخت‌های اجرایی آن بطور کامل فراهم نشده است. باید به نمودار اجرای حرکت سند تحول را سرعت بخشیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر به بیانات رهبر انقلاب درباره ضرورت اجرای سند تحول گوش فرا ندهیم، در آینده نزدیک مجبور به اجرای آن می‌شویم.

حسین اعظمی قائم مقام جدید معاونت راهبردی قوه قضاییه در این مراسم گفت: چند راهبرد اصلی از جمله، اصلاح فرایندهای دادگستری را در دستور کار داریم.

او افزود: ابرچالش دستگاه قضایی حجم زیاد کار است که برای رفع آن سه ضلع وجود دارد. ضلع اول قضازدایی، ضلع دوم جرم زدایی است و این ۲ تنها در اختیار دستگاه قضا نیست اما ضلع سوم کاهش فرایندهایی که می‌تواند حجم کار را کم کند، در اختیار دستگاه قضا است.

اعظمی عنوان کرد: برای اجرای این اضلاع باید سه کار انجام دهیم؛ کارگروه‌های اندیشه ورز برای ادارات کل متناظر تشکیل دهیم، میز تشریح فرایند داشته باشیم و بازیابی شاخص‌های ارزیابی عملکرد داشته باشیم. سومین حوزه نیز بحث بهره وری است و نظام حاکم بر بهره وری را تدوین کنیم.

او یادآور شد: دستور کار چهارم حوزه نظارت بر اجرای برنامه‌ها است. در کلیت بحث، برنامه‌های تحول به استانها ابلاغ شده است. هم گفتمان و ادبیات برنامه باید شکل بگیرد و هم باید برنامه ریزی و تدبیر در امور مختلف داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی، رئیس جدید مرکز تحول قوه قضاییه در این مراسم گفت: سند تحول قضایی یکی از پیشرفته‌ترین مانیفست‌های دستگاهی است که در تاریخ کشور تدوین شده است.

او افزود: هیچ سندی نداریم که رهبر انقلاب تا این حد و به اشکال مختلف از آن تعریف کرده باشند.

رئیس جدید مرکز تحول قوه قضاییه عنوان کرد: سندها و چشم انداز و برنامه‌های زیادی در کشور داریم، اما اهمیت سند تحول و تعالی قوه قضاییه به این دلیل است که به شدت از پرداختن به کلیات پرهیز، روی مسائل و چالش‌ها تمرکز و راهکارهای عملیاتی تدوین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی یادآورشد: راه پر فراز و نشیبی پیش رو داریم. اینکه سند تحول نگارش شده است، کار بزرگی است اما اجرای آن کار بزرگ و اصلی ما است.

او گفت: دو راهبرد داریم. موضوع تحول به همه بخش‌ها، معاونتها و مراکز گسترش یابد و دیگر اینکه مساله و چالش بخش‌ها و معاونتها و سازمانهای دیگر قوه قضاییه دغدغه ما شود و به آنها کمک کنیم. باید بتوانیم در شوراهای تعاملی و با گفت و گو کارها و مسائل را حل کنیم.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان‌کرد: باید پشتیبانی لازم برای اجرای سند تحول قضایی مدنظر قرار بگیرد تا به سرعت عملیاتی شود.

او خطاب به حاضران در این نشست ابراز امیدواری کرد: ما همگی در دستگاه قضایی، در گام دوم انقلاب باید مرد میدان باشیم و باری که در اجرای سند تحول بر دوش ما گذاشته‌‌اند را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *