پروژه نئوم و اقدامات ناقض حقوق بشری عربستان

13:26 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۱۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها نشان می‌دهند پروژه بلندپروازانه نئوم عربستان همچنان خشت بر خشت نقض حقوق بشر پیش می‌رود.

خبرگزاری میزان – موسسه حقوق بشری «القسط» در گزارشی می‎گوید که یکی از آوارگان اجباری معترض به اجرای پروژه «نئوم» عربستان که محکوم به اعدام شده، در زندان شکنجه شده است.

به گزارش «میدل ایست آی»، «القسط» اعلام کرد که «شادلی الحویتی»، یکی از مردان قبیله «حویطات» که به دلیل اعتراض به آوارگی اجباری قبیله اش به خاطر اجرای پروژه «نئوم» به اعدام محکوم شده بود، در اعتراض به بدرفتاری با خود در زندان از جمله قرار گرفتن در سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زد.

این اقدام سبب شد تا مسئولان زندان اقدام به شکنجه وی کنند.

«شادلی الحویتی» در زندان «ذهبان» زندانی است؛ زندان بدنامی که در سال 2018 فعالان حقوق بشری زن زندانی اعلام کردند که در آن مورد آزار و اذیت و شکنجه جنسی قرار گرفتند.

دادگاه جنایی عربستان در اوایل ماه اکتبر حکم اعدام «شادلی الحویتی» و دو نفر از بستگانش با نام‌های «ابراهیم» و «عطاالله» را که در سال 2020 به دلیل مقاومت در برابر آوارگی اجباری دستگیر شده بودند، صادر کرد.

دو نفر دیگر از اعضای این قبیله نیز به دلیل حمایت از امتناع  خانواده‌هایشان از اخراج از خانه‌های خود در استان «تبوک» در ماه آگوست به 50 سال زندان و 50 سال ممنوعیت از سفر محکوم شدند.

کارزار «عدالت برای قربانیان نئوم» اخیرا راه اندازی شد.

محکومیت این افراد در حالی اعلام شد که قبیله «الحویطات» اعلام کرد که کارزار دولت سعودی برای اخراج آنان از سرزمینشان از طریق قطع آب و برق و پرواز پهپادهای جاسوسی ادامه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *