گزارش آکسفام درباره نقش کشورهای ثروتمند در نابرابری‌های اقتصادی در جهان

14:10 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۲۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بزرگ ترین سازمان بین المللی امدادرسانی در جهان از نقش کشورهای ثروتمند در تشدید نابرابری‌های اقتصادی انتقاد کرد.

خبرگزاری میزان – «آکسفام» به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بین المللی امدادرسانی برای ریشه کنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی متشکل از 15 سازمان در 98 کشور در جدیدترین گزارش خود کشورهای ثروتمند مانند انگلیس را به تشدید بحران نابرابری اقتصادی متهم کرد.

به گزارش «گاردین»، «آکسفام» در جدیدترین تجزیه و تحلیل خود اعلام کرد که کشورهای ثروتمند مانند انگلیس نقش مهمی در تشدید نابرابری‌های اقتصادی در جهان داشته اند.

بر اساس گزارش «آکسفام» نابرابری بین کشورهای ثروتمند و فقیر در طول شیوع کرونا بدتر شده و بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان طی دو سال گذشته، گاهی اوقات برای بازپرداخت بدهی به طلبکاران ثروتمند، هزینه‌های بهداشتی خود را کاهش داده‌اند.

تجزیه و تحلیل بودجه‌های ملی در 161 کشور نشان داد که با وجود وقوع بزرگ‌ترین وضعیت اضطراری بهداشت جهانی در یک قرن، نیمی از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​پایین هزینه‌های بهداشتی خود را در کنار تقریبا نیمی از بودجه‌های رفاهی و تقریبا سه چهارم از هزینه‌های آموزشیشان کاهش دادند.

«آکسفام» تصریح کرد: کشورهای ثروتمند از جمله انگلیس، با سختگیری در بازپرداخت وام‌ها، نابرابری اقتصادی را تشدید کرده اند.

گزارش این سازمان می‎گوید که کشورهای در حال توسعه با اقتصادی جهانی روبرو هستند که برآوردن نیازهای جمعیت را برایشان بیش از پیش دشوار می‌کند؛ تجزیه و تحلیل داده‌های صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که سه چهارم همه کشورها در حال برنامه ریزی برای کاهش بیشتر هزینه‌های عمومی شامل هزینه خدمات عمومی، حمایت‌های رفاهی و حقوق کارگران طی پنج سال آینده هستند که مجموعا به 7.8 تریلیون دلار (7 تریلیون پوند) می‌رسد.

رئیس سیاستگذاری «آکسفام» گفت: در سال 2021، کشورهای کم درآمد 27.5 درصد از بودجه خود را برای بازپرداخت بدهی‌های خود خرج کردند؛ بانک‌های مستقر در آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سوئیس نیز ذینفعان بازپرداخت بدهی هستند که کشورهای در حال توسعه را فلج کرده است.

«متیو مارتین»، مدیر سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: کشورهای در حال توسعه به ازای هر دلاری که برای سلامتی خرج می‌کنند، چهار دلار به عنوان بازپرداخت بدهی به طلبکاران ثروتمند پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *