رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: 98 درصد از عرصه‌های ملی و 30 درصد از اراضی زراعی  استان بوشهر حدنگاری شده است

19:14 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۶۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در استان بوشهر آمار خوبی در حوزه حدنگاری داشته ایم به طوری که 98 درصد عرصه‌های ملی و بیش از 30 درصد از اراضی زراعی در استان بوشهر حدنگاری شده است و استان بوشهر جزو استان‌های پیشرو در بحث حدنگاری بوده که امیدواریم با این ظرفیت‌هایی که در وجود دارد.

خبرگزاری میزان - حسن بابایی در شورای قضایی استان بوشهر که با حضور اعضای شورای قضایی استان، معاونان برگزار شد ضمن تبریک و تهنیت  ولادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع)  و بزرگداشت هفته وحدت اظهار کرد: رئیس جدید دادگستری استان بوشهریک مدیر جهادی، مردمی ،پاسخگو ، ولایتمدار و متدین، مدیر با دانش،مجرب، مدبر، خستگی ناپذیر و تحول‌گرایی است که امیدوارم حضورشان منشأ خیر و برکت باشد.

وی ضمن تشکر  از رشادت‌ها، همکاری‌ها و همدلی‌های ناجا بیان کرد: ناجا همیشه در کنار مردم بوده و با تعاملی که با دستگاه قضایی داشته در پیشرفت‌های دستگاه قضایی به نحو چشمگیر موثر بوده است همچنین ناجا یک بازو و یک همکار موثر و اثربخش در حوزه‌های مختلف برای دستگاه‌های قضایی بوده که امیدواریم همکاری‌شان بیشتر هم باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دستگاه قضایی در استان بوشهر از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است بنابراین با این ظرفیت‌ها دستگاه‌های قضایی می‌تواند در دوران تحول و تعالی اقدامات خوبی را در راستای نهضت خدمت رسانی به مردم انجام بدهد.

بابایی بیان کرد: جلسه امروز در حوزه حدنگاری اراضی و بررسی اقدامات ثبت تشکیل شده است لازم به ذکر است که در استان بوشهر آمار خوبی در حوزه حدنگاری داشته ایم به طوری که 98 درصد عرصه‌های ملی و بیش از 30 درصد از اراضی زراعی در استان بوشهر حدنگاری شده است و استان بوشهر جزو استان‌های پیشرو در بحث حدنگاری بوده که امیدواریم با این ظرفیت‌هایی که در وجود دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد:   با توجه به قانون مصوب سال 93 مقرر بود که در فرجه زمانی پنج ساله عملیات حدنگاری و یا به تدبیری کاداستر در لایحه‌های مختلف به اتمام برسد. به دلایل مختلف از جمله عدم تامین منابع مالی این موضوع به وقفه برخورد کرد. در یک الی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد به طوری که  از 164 میلیون هکتار مساحت کل کشور 137 میلیون هکتار بحث عرصه‌های ملی است که  همکاران ثبتی به کمک حوزه منابع طبیعی  توانستند برای  132 میلیون هکتار معادل 98 درصد از عرصه‌های ملی در اقصی نقاط کشور سند مالکیت صادر کنند و  از ابتدای سال جاری ما بحث حدنگاری اراضی زراعی را در دستور کار قرار دادیم و این تکلیف انجام شود کمک شایانی به بهداشت قضایی،کاهش دعاوی حقوقی در حوزه‌های مالکیت و اراضی در بحث های مختلف می کند و متاسفانه عدم تثبیت مالکیت در حوزه کیفری و حقوقی باعث تولید دعاوی شده است.

وی در ادامه گفت: هفته گذشته جلسه وبیناری با چند استان کشور داشتیم که رئیس کل دادگستری استان زنجان گفتند در شهرستان‌هایی که ما کاداستر را تقریبا به اتمام رسانده ایم دعاوی حقوقی حداقل 20 درصد کاهش پیدا کرده یعنی ورودی‌های ما به دادسرا و دادگاه حداقل 20 درصد کاهش پیدا کرده است.

بابایی اظهار کرد: وقتی مالکیت‌ها تصویب و سند صادر می‌شود و این اسناد عادی تحت عنوان قولنامه‌‌ها و مبایعه‌‌نامه‌ها جمع‌آوری می‌شود بسیاری از دعاوی تحت عنوان جعل، استفاده از سند مجهول، کلاهبرداری‌ها، فروش مال غیر قطعا منتفی می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اهمیت این موضوع طوری است که حضرت آقا تا در ۷ تیر ۱۴۰۱ در آخرین روز هفته قوه قضاییه که مسئولان عالی قضایی محضر مقام معظم رهبری رسیدند ایشان 8 راهبرد کلان را تبیین کردند در راهبرد پنجم در یکی از فرازها با این عبارت که متر به متر اراضی باید وضعیت‌شان روشن شود فرمودند که اگر می‌خواهید با جنگل‌خواری، ساحل‌خواری، کوه‌خواری مقابله کنیم تنها راهش اجرای این قانون است بنابراین این یک انتظار قانونی و واقعی از دستگاه قضا بود که مقام معظم رهبری مطالبه کردند.

بابایی عنوان کرد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی ارزشمند است که مقام معظم رهبری تأیید کند علاوه بر اینکه حکم حکومتی است یک سند بالادستی نیز تلقی می‌شود و لازم به ذکر است که علاوه بر حکم حکومتی مقام معظم رهبری ما یک تفسیر حقوقی و قانونی داریم.

وی افزود: اگر برای اراضی خرد شده سند صادر نشود این اراضی بدتر خرد می‌شود و مورد دخل و تصرف قرار می‌گیرند نکته مهم‌تر اینکه اگر همکاران ثبتی برای اراضی خرد شده  سند صادر می‌کنند در سند تک برگی ساده می‌آید کاربری زراعی است و آثارش این است که  در استانهای شمالی مانع خیلی از این کلاهبرداری‌ها شده چون شخص سند تک برگی که در آن کاربری ذکر نشده بود به عنوان زمینی که می‌تواند ساخت و ساز کند خرید و فروش می‌کرد در حال حاضراز زمان‌هایی که در استان گیلان و مازندران در سندهای تک برگ نوع کاربری ذکر می‌شود بسیاری از فروش‌ها کاهش پیدا کرده و معاملات منطقی شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به همکاران در منابع طبیعی جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر سندی را برای زمین 2 هزار متری صادر می‌کنیم که ماهیت زمین یعنی کاربری زراعی در سند ذکر می‌شود.

بابایی اظهار کرد: آمار کمیسیون رفع تداخل باید به یک وضعیت مطلوب برسد و دعوای خانوادگی امور اراضی و منابع طبیعی که هر دو از یک وزارتخانه است باید تمام شود تفسیر ها را باید منطقی کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای مدیریت زمین  باید ماهیت زمین مشخص شود باید پنجره واحد را سریعاً فعال کنیم  یعنی باید دستگاه‌هایی  از جمله اقتصاد دارایی، شهرداری، بنیاد مسکن، مسکن شهرسازی، سازمان ثبت حتی دستگاه‌های نیروی انتظامی که در حوزه زمین ذینفع هستند بررسی کنند که این زمین برای چه کسی است، متراژ و پلاک ثبتی آن چقدر است و آخرین پرونده‌ها برای چه زمانی است.

بابایی بیان کرد: 30 درصد اراضی کشاورزی  تصویب و منتج به صدور سند شده است با ظرفیتی که استان دارد امیدوارم بتوانیم کاداستر را صد در صد  در استان عملیاتی و پیاده‌سازی کنیم.همچنین در تلاشیم اسناد اراضی شهرهای زیر 25 هزار نفر در بافت روستایی را سریعا به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:  پایان سال ۱۴۰۱ را برای اتمام اسناد روستایی، شهرهای زیر 25 هزار نفر هدفگذاری کرده ایم.

وی در ادامه گفت: در استان هرمزگان، فارس و چند استان دیگر کهقاضی ویژه حدنگار تعیین کرده ایم آمار کمیسیون‌های رفع تداخل به نفع چشمگیری افزایش پیدا کرده و امیدواریم که با انتصاب این قاضی در کمیسیون‌های رفع تداخل شاهد یک حرکت بسیار خوبی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *