یک کارشناس رسانه: اظهارات رئیس قوه قضاییه برای شنیدن سخن معترضان به آرام کردن افراد کمک کرد

9:50 - 20 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۸۴۶
یک کارشناس رسانه گفت: سخنان رئیس قوه قضاییه در جلسه روز دوشنبه مسئولان قضایی تأکید بر تفکیک اعتراض از اغتشاش و شنیدن سخن معترضان بود؛ یعنی آرام کردن افرادی است که به بعضی روندها معترض هستند اما در عین حال قصد ندارند به ناامنی و پروژه آشوب پهلو دهند.

احسان صالحی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با میزان گفت: حوادث اخیر چند بعدی و دارای زمینه‌های متنوع سیاسی و اجتماعی است. آنچه در 20 روز گذشته در خیابان گذشت غالباً همراه با ناامنی و خرابکاری بود، اما خارج از این رفتارهای ساختارشکنانه، بخش‌هایی از جامعه دارای سؤال و اعتراض هستند. در این شرایط هنر حکمرانی، تفکیک اغتشاش از اعتراض است. در قبال اغتشاش و ناامنی بخصوص با عوامل سازمان‌دهنده برخورد سخت و عبرت‌آموز لازم است اما در مواجهه با اعتراض، خوب شنیدن، همدلی، تبیین و اصلاح نیاز است.

وی افزود: این تفکیک و مواجهه هنرمندانه با موضوع، در بیانات هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در اوج بود. ایشان با تبیین مسئله از زاویه اهداف و تحرکات دشمن و همچنین آغوش باز کردن پدرانه برای قومیت ها، زنان کم‌حجاب، جامعه هنری ورزشی و حتی جوانان خرابکار اما هیجان‌زده، به اتاق فرمان آشوب که به دنبال تشدید قطبیت در جامعه ایرانی و افزودن به پیاده‌نظام آشوب است، ضربه سختی زدند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: سخنان رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی و سخنان رئیس قوه قضاییه در جلسه روز دوشنبه مسئولان قضایی نیز که تأکید بر تفکیک اعتراض از اغتشاش و شنیدن سخن معترضان بود، با همین مبنا یعنی آرام کردن افرادی است که به بعضی روندها معترض هستند اما در عین حال قصد ندارند به ناامنی و پروژه آشوب پهلو دهند. این رویکرد منطقی و آرام‌ساز، موجب تحدید و کاهش دامنه بحران می‌شود.

صالحی تصریح کرد: ممکن است برخی افراد توقع داشته باشند مسئولان در میانه بحران صرفاً با ادبیات درشت و تهدیدآمیز سخن بگویند اما رفتار و سخنان مسئولان نباید تابع هیجانات باشد. بکارگیری لحن و ادبیات مقتدرانه در قبال عناصر آشوب و مخلّ امنیت لازم است اما محدود شدن مخاطب اجتماعی مسئولان با این گروه اندک و خرابکار، میدان را برای تبلیغات مسموم دشمن مبنی بر اینکه مسئولان همه افراد را با چشم آشوبگر می‌بینند، باز می‌کند. خوشبختانه این ظرافت در سخنان رؤسای قوا کاملاً رعایت شده و جریان تبلیغاتی معاند نیز از اینکه نتوانسته دستاویزی برای تحریک و جلوگیری از ریزش و افت آشوب‌ها از این سخنان پیدا کند، عصبانی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *