استاد حوزه و دانشگاه: اعلام رئیس قوه قضاییه برای شنیدن صدای منتقدان اقدام مناسبی است

16:50 - 20 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۳۰۷۱
محمد ساقیان گفت: اعلام آمادگی رئیس قوه قضاییه در شنیدن صدای معترضان که باید با نظرات کارشناسان همراه باشد اقدام مناسبی است.

محمد ساقیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به اظهارات رئیس دستگاه قضا در شورای‌عالی قوه قضاییه مبنی بر اینکه «اعلام می‌کنم آمادگی استماع نقطه‌ نظرات و پیشنهادات و انتقادات از طریق گفت‌وگو را دارم» گفت: اعلام آمادگی رئیس قوه قضائیه، روسای قوای دیگر و مسئولان ارشد نظام در شنیدن صدای معترضان که باید با نظرات کارشناسان و تخصصی همراه باشد اقدام مناسبی است اما تحقق این مهم، نیازمند شروطی است.

او افزود: نخست اینکه روسا و مسئولان، به دلیل ازدحام کاری، شاید نتوانند صدای همه معترضان را به صورت مستقیم بشنوند که نیاز است ساز و کارهایی تعریف کرده و ساختارهای موجود را اصلاح و تقویت کنیم تا بتوانیم به صورت ساختاری شنوای صدای انتقاد در جامعه باشیم و این صدا را در مجرای پیگیری تا حصول نتیجه قرار دهیم، چرا که به واسطه این اقدام نتایج مناسب و موفق تری حاصل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نشست مسئولان ارشد قوا، ذهنیت‌ را نسبت به رفع مسائل و مشکلات جامعه روشن‌تر می‌کند گفت: به طور حتم باید ساختارها تقویت شود تا نشست‌های تخصصی در خصوص این مسائل بتواند به موفقیت برسد و اعتراضات درست منجر به اصلاح امور شود، در غیر این صورت هم مشکلات انباشته می‌شود و هم اصلاحات دچار وقفه می شود، با این اوصاف دسترسی به مسئولان ارشد دشوار شده و فرصت رسیدگی به اعتراضات و شکایات وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی الف: رویکرد دستگاه قضا برای انجام گفتگو با متعرضان با ارزش است

او بیان کرد: با بهره گیری از ساز و کارهای قانونی موجود، قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، دیوان عدالت اداری و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که وظیفه تخصصی آن‌ها رسیدگی به اعتراضات مردم در زمینه‌های مختلف است می‌توانند تدابیر ویژه‌ای برای رفع مشکلات کنونی در نظر بگیرند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود همزمان با اعلام آمادگی و برگزاری جلساتی که به طور حتم نیاز است و مسئولان را در جریان ملموس تر مشکلات مردم قرار می دهد، ساز و کارهای درون حاکمیت در قوای مختلف هم به روز و تقویت شود.

ساقیان ضمن تاکید بر اینکه تنها راه حل آن است که راهکار قانونی را توسعه دهیم و به روز، تقویت و معتبر کنیم گفت: افراد معترض، اگر نهادهای رسمی و قانونی را ملجا و پناهگاه خود ببینند و در چشم آنها مراجع قانونی معتبر باشند، تجربه خوشایندی از رسیدگی به اعتراضات به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *