انفعال کانادا و آمریکا در موضوع قتل زنان و کودکان

15:26 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۴۷۵۱۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان و کودکان در آمریکا و کانادا، به عنوان کشورهای مدعی حامی حقوق زنان و کودکان با نرخ قابل تاملی قربانی تیراندازی پلیس می‌شوند.

خبرگزاری میزان – پلیس در کشورهای کانادا و آمریکا سالانه با نرخ قابل توجهی زنان و کودکان را هدف قرار داده و از مجازات مصون می‌ماند.

گزارش زیر براساس گزارش‌های رسانه ای «سی بی سی، دیده بان حقوق بشر، سی تی وی نیوز، اِی بی سی و واشنگتن پست» در سال 2022 تهیه شده است.

قتل زنان و کودکان توسط پلیس کانادا

پلیس کانادا روزانه بیش از 12 نفر را هدف قرار می‌دهد که عمده این افراد هدف قرار گرفته یا کشته شده از بومیان و رنگین پوستان هستند.

پلیس کانادا از ابتدای سال 2017 تا ابتدای سال 2020، حدود 100 نفر را کشته که 92 نفرشان مرد و هشت نفر دیگر زن بودند.

براساس بررسی‌ها، هر فرد بومی در کانادا 10 برابر بیشتر از یک فرد سفیدپوست در معرض اصابت گلوله افسر پلیس و البته مرگ ناشی از آن قرار دارد.

بین سال‌های 2017 تا 2020، پلیس کانادا اعم از پلیس فدرال و ملی، 25 بومی را هدف قرار داده و به قتل رسانده است.

زنان و دختران در کانادا با معضل‌های در هم تنیده ای مواجه هستند که امنیت جانی آنان را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آن‌ها که به اشکال و دلایل متعدد در معرض ناامنی قرار دارند، از سوی پلیس مورد بی توجهی قرار می‌گیرند؛ پلیس کانادا برای چنین بی توجهی عمدتا بهانه‌های مختلفی دارد.

آمارها در کانادا نشان می‌دهند که سالانه شمار قابل توجهی از زنان قربانی پدیده قتل براساس جنسیت می‌شوند؛ در عین حال سالانه هزاران زن و دختر بومی به دلیل نژادشان کشته یا مفقود می‌شوند.

نکته مهم در رابطه با قتل زنان به دلیل جنسیت در کانادا، بی توجهی دولت به این معضل رو به رشد است؛ جنایت مذکور در کانادا در میانه سکوت دولت و نهادهای این کشور در مسیر افزایش قرار داشته و به مرگ‌های قابل اجتناب در صورت مداخله به هنگام پلیس منجر شده است.

اما نکته جالب تر این که سهم زنان بومی به عنوان حدود 4 درصد جمعیت کانادا از قربانیان قتل در این کشور حدود 25 درصد است.

از سال 1980 تا 2012 بیش از هزار و 200 زن و دختر بومی در سراسر کانادا کشته یا مفقود شدند؛ این در حالی است که دولت کانادا پس از اعمال فشارهای مکرر در سال 2016 تحقیق ملی در این رابطه را آغاز کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از پرونده‌های مربوط به زنان و دختران بومی در کانادا حل نشده باقی مانده و درباره حدود 40 درصد پرونده‌ها نیز هیچ اتهامی مطرح نمی‌شود.

اخیرا گزارشی در این باره نشان داد که معضل کشته و مفقود شدن دختران و زنان بومی در کانادا تا حد زیادی ناشی از شکست پلیس و دیگر سازمان‌های سیستم عدالت کیفری بوده است.

این موضوع به حدی مشهود است که تاکنون گروه‌های حقوق بشری مختلفی شکاف در داده‌ها و واکنش پلیس کانادا را مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

دیده بان حقوق بشر تاکنون بارها ضمن محکوم کردن پلیس کانادا به بی توجهی در تامین امنیت زنان و دختران کانادایی به ویژه زنان و دختران بومی تاکید کرده که این مسائل به دلیل بی توجهی و بدرفتاری پلیس رخ می‌دهند.

زنان و دختران بومی در کانادا می‎گویند هنگام مراجعه و درخواست کمک از پلیس کانادا به دروغ به مصرف الکل و مواد مخدر متهم شده یا دفاع از خود آنان، سبب بازداشتشان می‌شود.

اما نکته مهم تر قتل زنان و کودکان اعم از بومی و غیر بومی به دست پلیس کاناداست.

پلیس کانادا تنها در صورتی تیراندازی‌های مرگبار توسط افسران خود را ثبت و دسته بندی می‌کند که افسر مرتکب قتل با اتهام جنایی مواجه شود.

این به معنای نبود آمار رسمی و دقیق از قربانیان قتل توسط افسران پلیس در کاناداست، اما در آمارهای موجود هم می‌توان به خوبی دید که زنان بومی و اقلیت نژادی از اصلی ترین قربانیان شلیک افسران پلیس کانادا هستند.

قتل یک زن بومی توسط پلیس «بریتیش کلمبیا» در سال 2003، قتل یک زن بومی توسط پلیس «ساسکاچوان» در سال 2008، قتل یک زن توسط پلیس «انتاریو» در سال 2012، قتل یک زن بومی توسط پلیس «آلبرتا» در سال 2018، قتل یک زن توسط پلیس «آلبرتا» در سال 2019، مرگ یک زن در بازداشتگاه پلیس «کِبِک» در اکتبر 2022  ... نمونه‌های برای تایید مدعای مذکور هستند.

ذکر این نکته نیز لازم است که در سال جاری میلادی دو زن 33 و 39 ساله در بازداشتگاه پلیس کانادا جان خود را از دست دادند.

نکته تامل برانگیز اما زمانی بود که اتحادیه پلیس کانادا حمایت کامل خود از سه افسر متهم به قتل یک کودک 18 ماهه در نوامبر 2020 را اعلام کرد.

قتل زنان و کودکان توسط پلیس آمریکا

وضعیت قتل زنان و کودکان توسط پلیس در آمریکا به مراتب از شرایط در کانادا وخیم تر و هولناک تر است.

این معضل در آمریکا نیاز به کنکاش چندانی وجود ندارد؛ زیرا عادی شدن جنایت قتل زنان و کودکان به وجود و ارائه آمارهای مستند منجر شده است، اما همچنان پلیس آمریکا از مجازات برای ارتکاب چنین جنایت‌هایی مصون می‌ماند.

براساس داده‌های موجود، پلیس آمریکا دستکم 11 کودک را از سال 2015 تا 2021  با استفاده از زور بیش از حد به قتل رساندند؛ البته « Mapping Police Violence» این آمار را از سال 2013 بررسی کرده و رقم 175 کودک سه کودک یک ساله را ارائه کرده است.

نکته مهم این که عمده قربانیان کودک پلیس آمریکا از اسپانیایی تبارها و سیاهپوستان هستند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که 247 زن از سال 2015 تاکنون قربانی تیراندازی پلیس آمریکا شدند.

از این 247 نفر 48 نفر سیاهپوست بودند؛ 89 نفر در خانه یا محل سکونت خود هدف قرار گرفتند؛ 12 نفر توسط افسرانی که برای بازرسی یا دستگیری در محل حاضر شده بودند، کشته شدند.

زنان سیاهپوست که سهمی 13 درصدی از جمعیت آمریکا را دارند، 20 درصد قربانیان پلیس این کشور را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *