کنعانی: مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده است/ ایران متناسب با اقدام طرف‌های اروپایی تصمیم می‌گیرد

10:44 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۷۷۳۵
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

ادبیات و عملکرد اروپا دچار دوگانگی استاندارد است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: این اظهارات در خود اروپا تعجب بسیاری را برانگیخته است.

«کنعانی» در ادامه گفت: ما پیشتر هم در ادبیات و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعدادی از کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم بودیم؛ اکنون شاهد تقسیم اغتشاش به اغتشاش خوب و بد هستیم؛ این‌ها کشورهایی هستند که در کشور خودشان اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان می‌بخشند.

وی در ادامه گفت: این‌ها رفتار دوگانه است و ما کشورهای مدعی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: ایران دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و هم به امنیت شهروندانش توجه دارد؛ ایران لنگرگاه ثبات است و این را اثبات کرده که در اوج بحران منطقه، توانایی تامین امنیت منطقه را دارد؛ ایران در سالیان گذشته اثبات کرد توانایی کمک به تامین امنیت منطقه را دارد.

«کنعانی» تاکید کرد: این کشورهای مدعی، صلاحیت اخلاقی درباره اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارند؛ چراکه این کشورها جرایم عدیده ای علیه ملت ایران مرتکب شده اند، مانند تحریم دارویی و میزبانی از گروه‌های تروریستی؛ کشورهای اروپایی نقش ناقض حقوق بشری دارند.

راه حل پایان دادن به اشغال فلسطین، برگزاری همه پرسی است

«کنعانی» در مورد موضع ایران در قبال نشست اخیر در الجزایر درباره فلسطین، گفت: دیدگاه ایران در بحث فلسطین و وحدت میان گروه‌های فلسطین واضح است؛ ما از وحدت، انسجام و همگرایی فلسطینیان علیه رژیم غاصب حمایت می‌کنیم؛ آن چیزی که حقوق ملت فلسطین را تامین می‌کند، نه سازش بلکه مقاومت علیه اشغالگران است.

وی افزود: در روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرد؛ راه حل مردم سالارانه برای پایان دادن به اشغال فلسطین، برگزاری همه پرسی است تا فلسطینیان برای کشورشان تصمیم بگیرند.

طرف اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ما در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه خود را صراحتا اعلام کردیم؛ ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم؛ آن‌ها درباره کشوری صحبت می‌کنند که در صورت رفتار منطقی از سوی اروپا می‌تواند مهم‌ترین شریک در منطقه باشد؛ آن‌ها را از رفتار مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم.

وی افزود: در گفت‌وگوهای اخیر گفته شده چنان‌چه آن‌ها از اتخاذ رفتارهای گزینشی و معیارهای دوگانه دست بردارند، ایران واکنش مثبت نشان خواهد داد؛ این درباره کشورهای اروپایی صدق می‌کند و ایران متناسب با اقدام آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

کشورهای پذیرنده مسئولیت قانونی خود را در رابطه با اماکن دیپلماتیک ما انجام ندادند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله و تعرض به اماکن و شخصیت‌های دیپلماتیک و مراکز اسلامی و مدارس ایران در برخی از کشورهای اروپایی گفت: به طور طبیعی درباره اماکن دیپلماتیک، کشورهای پذیرا باید امنیت دیپلمات‌ها و نمایندگی‌ها را تامین کنند؛ در این ارتباط دولت‌های پذیرنده با وجود مسئولیت قانونی خود، متاسفانه این مسئولیت را درباره دیپلمات‌های ما انجام ندادند.

وی اظهار کرد: به مدرسه ایران در آلمان نیمه شب حمله و این مدرسه در پی حمله آشوبگران دچار آتش سوزی شد؛ مسئولیت کشورهای پذیرنده این است که تامین امنیت کنند و با کسانی که با خشونت عمل می‌کنند، برخورد کنند؛ برخورد با این افراد از مسئولیت‌های قانونی این کشورهاست.

امیدواریم دولت جدید عراق با نیازها و انتظارات این کشور منطبق باشد

«کنعانی» در مورد تحولات سیاسی اخیر در عراق گفت: ما از روند سیاسی عراق که قوت گرفته، خرسندیم؛ رئیس جمهور به همتای عراقی تبریک گفت؛ ما نیز به وی و نخست وزیر مکلف تبریک می‌گوییم؛ انشااله دولت جدید عراق با نیازها و انتظارات مردم عراق منطبق باشد.

«کنعانی» ضمن اشاره به سفر هیئت عالی رتبه عراقی به تهران گفت: این نشست مکمل نشست یک هفته گذشته بغداد بوده و تفاهمات خوبی هم انجام شده است؛ ما امیدواریم برادران عراقی همانطور که ایران، امنیت عراق را امنیت خود می‌داند، امنیت ایران را امنیت خود بدانند.

عراق باید مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب و ضد انقلاب شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما انتظار داریم دولت عراق بر اساس تعهدات خود سیطره اش بر کلیه مناطق مرزی این کشور از جمله اقلیم کردستان عراق را گسترش دهد و مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب مسلح شود.

وی تاکید کرد: بدیهی است ایران نسبت به تامین امنیت خود اقدام خواهد کرد.

رفت و آمدهای دیپلماتیک همواره براساس نیازهای متقابل انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: رفت و آمدهای دیپلماتیک همواره بر اساس نیازهای متقابل انجام می‌شود؛ منافع و مصالح ملی برای ایران هم از موضع اقتدار و هم براساس اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت تنطیم می‌شود.

به مواضع مداخله جویانه انگلیس واکنش جدی نشان دادیم

«کنعانی» گفت: ما به مواضع غیرمعقول و مداخله جویانه انگلیس واکنش جدی نشان دادیم؛ ما مواضع این کشور را به طور جدی محکوم و سفیر انگلیس را احضار کردیم؛ ما تحریم‌های اخیر این کشور را هم محکوم و اعتراض جدی خود را اعلام کردیم.

مذاکرات رفع تحریم از دستور کار ایران خارج نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده است؛ طرف‌های مقابل نیز نسبت به ادامه مذاکرات برای احیای توافق پایبند هستند؛ آمریکایی‌ها تاکنون از این‌که از احیای برجام انصراف داده اند، چیزی نگفته اند.

وی افزود: آن‌ها از یک سو برای احیای توافق پیام می‌دهند و از سوی دیگر گفتارها و مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات را ندارند؛ همه موضوعات تکنیکی و فنی برای احیای توافق وجود دارد، اما این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست؛ ایران بارها اعلام کرده است که معطل توافق نخواهد بود.

ایران برای هیچ یک از طرفین جنگ اوکراین سلاحی صادر نکرده است

«کنعانی» در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با جنگ اوکراین گفت: اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و منابع غربی به این اخبار دامن می‌زنند؛ ایران همانطور که اعلام کرده یک طرف جنگ اوکراین نیست؛ ایران هیچ سلاحی برای طرفین جنگ صادر نکرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران همانطوری که مخالف جنگ در سوریه و عراق بود، در خصوص جنگ اوکراین هم مخالف است و متناسب با ظرفیتش تلاش خود را کرده تا به رویکرد نظامی پایان دهد؛ این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که صادرکننده سلاح به یک طرف جنگ هستند، کشور دیگری را متهم به ارسال اسلحه می‌کنند و در این زمینه جنگ تبلیغی هم راه می‌اندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این‌ میزان ارسال سلاح برای یک طرف جنگ از سوی کشورهای مدعی طرفداری از صلح چه معنایی دارد؛ این یک اقدام متناقض است و ما از راهکار سیاسی استقبال می‌کنیم.

امنیت اتباع خارجی حاضر در ایران تامین می‌شود

«کنعانی» در مورد حادثه اخیر در زندان اوین و واکنش کشورهای غربی به آن، گفت: متاسفانه دولت‌های اروپایی و آمریکا در خصوص اتفاق رخ داده در زندان اوین، همان موضعی را اتخاذ کردند که در مورد تحولات اخیر اتخاذ کرده بودند؛ رفتار آن‌ها غیرقابل قبول است و ما این رفتار را رد می‌کنیم؛ چنین رفتار عجولانه ای غیرقابل قبول است؛ ایران کشور مسئولی است، هم نسبت به شهروندانش و هم در ارتباط با اتباع کشورهای دیگر.

وی تصریح کرد: امنیت اتباع خارجی حاضر در ایران تامین خواهد شد و قضاوت‌ها یا رخدادهای سیاسی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

موضوع‌های تبادل زندانیان و برجام ارتباطی با هم ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با توافق احیای برجام ندارد؛ ایران با نگاه انسان دوستانه و با نگاه به شرایط یک زندانی را آزاد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران برای روند توافق درباره تبادل زندانیان مهیاست و امیدواریم شاهد آزادی زندانیان ایران در آمریکا باشیم.

اقدام برای اعمال تحریم‌های جدید یک اقدام غیراصولی و غیر منطقی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با موضع گیری کشورهای اروپایی به تحولات اخیر در کشور گفت: ما در ارتباط با مواضع اروپا در تحولات اخیر بارها مواضع خود را اعلام کردیم؛ وزیر امور خارجه دیدگاه‌های ایران را واضح توضیح دادند؛ اقدام برای اعمال تحریم‌های جدید یک اقدام غیراصولی و غیر منطقی است.

وی تاکید کرد: ایران نسبت به رفتارهای غیرسازنده واکنش نشان خواهد و در ارتباط با مصالح ایران مسامحه نخواهد کرد.

رفتار کانادا در تحریم رسانه‌های مستقل ایران غیردموکراتیک است

«کنعانی» با اشاره به سابقه سیاه حقوق بشری کانادا در زمینه‌های متعددی مانند بومیان و مهاجران، بیان کرد: تحریم‌های کانادا اقدامی برای دلخوش کردن عوامل ایران ستیز بود؛ کانادا بر خلاف ادعاهایی که دارد، درباره رسانه‌ها نیز رفتاری غیردموکراتیک دارد و تحریم‌هایی علیه رسانه‌های مستقل ایران اعمال کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پیشرفت زیادی داشته است

«کنعانی» گفت: مذاکرات پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ توافق باید در مسیر دو طرفه پیش برود؛ اروپا و آمریکا نیز باید به این موضوع ملتزم باشند.

مقاله پولیتیکو شیطنت رسانه ای بود

«کنعانی» درباره مقاله «پولیتیکو» گفت: این را شیطنت رسانه ای و رفتاری غیررسانه ای تلقی می‌کنیم؛ ما در این ارتباط بحث تهدید اروپا از سوی ایران را تایید نمی‌کنیم.

تفاهم‌هایی با عربستان انجام شد

«کنعانی» در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان درباره آخرین وضعیت مذاکرات تهران و ریاض و ادعاهای هسته ای اخیر پادشاه عربستان، گفت: مذاکرات انجام شده با عربستان، مذاکرات مفیدی بود و حتما دو طرف به این امر اذعان می‎کنند که اگر مفید نبود تا پنج جلسه ادامه پیدا نمی‎کرد؛ تفاهم‌هایی هم انجام شده و در صورت اجرای تفاهم های گذشته زمینه برای دور بعدی مذاکرات در سطح مورد توافق دو کشور فراهم خواهد شد؛ عراق نقش بسیار خوبی در میزبانی گفت‌وگوها داشته و بهبود شرایط عراق هم حتما برای ایفای مجدد نقش کمک کننده خواهد بود.

وی در ادامه درباره ادعاهای اخیر «ملک سلمان» درباره عدم همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: ایران در طول سالیان متمادی جزو کشورهای پیشرو و ارائه کننده طرح برای تشکیل خاورمیانه عاری از سلاح و کشتار جمعی بوده است؛ ایران در این موضوع از کشورهای پیشتاز در منطقه است؛ همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد؛ مذاکرات اخیر بین رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کرده است؛ انتظار این بود که در دوره اجرای برجام برخی از کشورها از اجرای توافق حمایت می‌کردند، اما در عمل اتفاق نیفتاد؛ ایران در همکاری محدودیتی نمی‌بیند و در زمینه آن پیشرو و مسئولیت پذیر است.

روابط با چین رو به رشد است

«کنعانی» در مورد رابطه با چین گفت: رابطه ما با چین رو به رشد است؛ این رابطه مبتنی بر مناسبات عمیق میان دو کشور است و همچنین سند همکاری 25 ساله میان تهران و پکن، زمینه را برای مناسبات بیشتر میان طرفین فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: همکاری‌های ما با چین در چارچوب سازمان شانگهای ادامه دارد.

مذاکرات درباره اموال بلوکه شده در سطوح دیپلماتیک و بانکی در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اموال بلوکه شده ایران نیز گفت: مذاکرات در این باره در سطوح بانکی و دیپلماتیک در جریان است و موجودی مالی ایران در کره جنوبی ارتباطی با دیگر پرونده‌ها ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *