موج جدید خشونت‌های پلیس فرانسه علیه معترضان

13:31 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۸۰۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند خشونت‌بار پلیس فرانسه علیه معترضان در هفته‌های اخیر بار دیگر تشدید شده است.

خبرگزاری میزان - اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت فرانسه بار دیگر در روزهای اخیر شهرهای این کشور را فرا گرفته و اعتصاب پالایشگاهی در این کشور سومین هفته خود را سپری می‌کند.

شهرهای فرانسه و به‌ خصوص پایتخت این کشور شاهد حضور معترضان به افزایش هزینه‌های زندگی بوده است.

روز گذشته نیز این تظاهرات در شهر «پاریس» برگزار شد که تظاهرات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در روزهای اخیر بار دیگر نشان می‌دهد که نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان دست به اقدامات خشونت‌بار از جمله گاز اشک‌آور، ماشین آب‌پاش و ضرب و شتم معترضان کرده‌اند.

این روند اقدامات خشونت‌بار پلیس در سال‌های اخیر و به‌خصوص در جریان اعتراضات «جلیقه زردها» که تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا ده‌ها هفته متوالی برگزار شد، وجود داشته است.

به گزارش «تی‌آر‌تی»، ماه مارس سال جاری هزاران نفر در چندین شهر فرانسه در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس راهپیمایی کردند.

در این تظاهرات افرادی سخنرانی کردند تا روایت خشونت‌های پلیس علیه خود را بیان کنند؛ بازماندگان افرادی که به دست پلیس فرانسه کشته شده بودند نیز در این تظاهرات حضور داشتند.

اواخر سال 2021 و در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس در فرانسه، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که برنامه‌ها برای نظارت بر پلیس را افزایش خواهد داد.

در ژوئن 2020، هزاران فرانسوی در تظاهرات جهانی «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» که با کشته شدن «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس آمریکا آغاز شد، شرکت کردند.

معترضان در آن زمان گفتند که مرگ «فلوید» بازتاب حوادثی در فرانسه است که در آن چندین نفر در بازداشت یا در هنگام دستگیری از سوی پلیس جان خود را از دست داده یا به شدت مجروح شده اند.

خشونت‌های پلیس فرانسه علیه معترضان «جلیقه زرد» یکی از قابل توجه‌ترین موارد در سال‌های اخیر بوده که افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

 سال 2019 سایت «مدیاپارت» فرانسه با ارائه آماری اعلام کرد که در جریان این تظاهرات‌ها 11 نفر کشته شدند، پنج نفر بر اثر استفاده از نارنجک دست و 23 نفر بینایی خود را از دست دادند.

در این تظاهرات هزاران نفر از سوی پلیس فرانسه مجروح شدند؛ 95 خبرنگار، 40 دانش‌آموز دبیرستانی و 30 افسر بهداشتی داوطلب زخمی شدند و 145 مورد توهین و نقض آزادی مطبوعات از سوی پلیس فرانسه ثبت شد.

اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه در نوامبر 2018 به عنوان واکنشی به افزایش هزینه سوخت آغاز و به اعتراض‌های گسترده ضد دولتی تبدیل شد؛ برخی منابع شمار بازداشتی‌های این تظاهرات را حدود 9 هزار نفر اعلام کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *