استفاده از وکیل؛ امکانی دور از دسترس برای سیاهپوستان آمریکا

11:04 - 28 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۸۳۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاهپوستان در سیستم قضایی آمریکا با تبعیض‌های نهادینه ای مواجه هستند و محرومیت یا دسترسی محدود به وکیل در جریان رسیدگی به پرونده‌های قضایی یکی از مهم ترین چالش‌های ناشی از این تبعیض است.

خبرگزاری میزان – اقلیت‌های قومی و نژادی و نیز افراد بی بضاعت در جریان دادرسی های کیفری در آمریکا یا از دسترسی به وکیل محروم هستند یا به سختی به وکلا دسترسی دارند.

حق دسترسی به وکیل در دعاوی مدنی یکی از معاضدت‌های قضاییست که روند دادرسی را برای شاکی و متشاکی تسهیل می‌کند؛ عدم دسترسی به چنین حقی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد بی بضاعت و اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا از حق دسترسی به وکیل در دعاوی مدنی به دلایلی مانند ناتوانی مالی یا نژادپرستی محروم می‌شوند.

سیاهپوستان عمده ترین جمعیت محروم از حق دسترسی به معاضدت‌های قضایی هستند؛ آن‌ها در عین سهم اندکی از جامعه حرفه وکالت به عنوان یکی از سفیدترین مشاغل دارند.

کم بودن شمار وکلای سیاهپوست خود یکی از عوامل موثر بر عدم دسترسی این افراد به وکیل در پرونده‌های سلب حق اقامه دعوی، اخراج از کار، تبعیض در استخدام، خشونت خانگی، حضانت کودکان، ... است.

کاهش جمعیت وکلای سیاهپوست

به گزارش « law»، داده‌های جدید انجمن وکلای آمریکا نشان می‌دهد که سهم وکلای سیاهپوست از جمعیت کل وکلا در آمریکا میزان ناچیز 4.7 درصد است؛ این در حالیست که سیاهپوستان 13 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

جمعیت وکلای سیاه پوست در آمریکا از سال 2011 تا نیمه سال 2021 کاهش یافته است؛ این در حالیست که شمار جمعیت وکلا در کل در بازه زمانی مذکور شاهد رشد بوده است.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارند؛ مهم ترین دلیل این زمینه سفید بودن این حرفه در آمریکاست.

سیاهپوستان علاوه بر این که برای ورود و فعالیت در این حرفه با چالش‌های جدی مواجه هستند، در زمینه کاری نیز از نژادپرستی موکلان آمریکایی رنج می‌برند.

وکالت؛ یکی از اصلی ترین حرفه‌های سفید

به گزارش «رویترز»، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که وکالت در آمریکا در یک دهه گذشته همچنان حرفه ای سفید و عمدتا مردانه باقی مانده است و تنوع نژادی در این حرفه از برخی جهات شاهد پسرفت بوده است.

سیاهپوستان و بومیان از این حرفه سهم بسیار ناچیزی به ترتیب معادل 4.7 درصد و کمتر از نیم درصد دارند؛ باید توجه داشت که سیاهپوستان و بومیان 13 و 1.3 درصد از کل جمعیت آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

در عین حال، دانشگاه‌ها و شرکت‌های وکالت از سیاهپوستان برای تحصیل و فعالیت در این حرفه استقبال نمی‌کنند.

تداوم تبعیض پلیس و سیستم قضایی علیه سیاهپوستان به دلیل کمبود وکلای سیاهپوست

به گزارش «گاردین»، در حالی که پلیس و سیستم قضایی آمریکا شامل هیئت منصفه و دادستان‌ها نگاه نژادپرستانه ای به مجرمان سیاهپوست دارند، این افراد دسترسی راحتی به وکلای سیاهپوست برای دفاع از حق خود ندارند.

سیاهپوستان در آمریکا با نرخ بالاتری توسط پلیس کشته می‌شوند؛ مورد ایست و بازرسی قرار می‌گیرند؛ بازداشت می‌شوند؛ ...

آن‌ها همزمان با نرخ بالاتری توسط سیستم قضایی با حبس‌های طولانی مواجه می‌شوند؛ به اعدام محکوم می‌شوند؛ ...

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که وکلای سفیدپوست عمدتا دارای سوگیری‌هایی هستند و همین امر قدرت آنان برای دفاع از موکلان سیاهپوست را تضعیف می‌کند.

این روند منجر به دستیابی به نتایج کمتر مطلوب برای موکلان سیاهپوست می‌شود.

نتایج حقوقی بد برای سیاهپوستان در آمریکا

موضوع اصلی این است که پرونده‌های جنایی تنها مواردی نیستند که سیاهپوستان در آن‌ها آسیب دیده اند.

بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که آمریکایی‌های آفریقایی تبار نسبت به همتایان سفیدپوست خود نتایج حقوقی بدتری کسب می‌کنند؛ این معضل در دعاوی تبعیض شغلی محسوس تر و ملموس تر است.

از مهم ترین دلایل نرخ بالای نتایج حقوقی بدتر سیاهپوستان در دعاوی مختلف در آمریکا، عدم دسترسی به وکیل، ناتوانی از تامین هزینه‌های وکالت، سوگیری وکلای سفیدپوست و قضاوت قاضی‌های سفیدپوست است.

فقدان تنوع قضایی محدود به دادگاه‌های فدرال نیست و در دادگاه‌های ایالتی به عنوان مراکزی که اکثر اختلافات حقوقی در آن‌ها بررسی می‌شوند، نیز قابل مشاهده است.

شواهد موجود جای تردید چندانی درباره آسیب دیدن سیاهپوستان از سیستم قضایی آمریکا نمی‌گذارد.

الگوهای نژادی استفاده از وکیل

 به گزارش « americanbarfoundation»، بررسی‌های جدید نشان دهنده الگوی نژادی استفاده از وکیل در پرونده‌های قضایی است؛ به این معنا که میزان استفاده از وکیل در آمریکا براساس جوامع نژادی رقم‌های مختلفی را نشان می‌دهد.

این بررسی‌ها ضمن در نظر داشتن معضل فقر در موضوع استفاده از وکیل، به مسئله تفاوت‌های نژادی توجه کرده اند.

به عنوان مثال، یک بررسی از 2 هزار و 100 پرونده ثبت شده در دادگاه منطقه فدرال آمریکا در سال‌های 1988 تا 2003 را مورد بررسی قرار داده و دریافت که آمریکایی‌های آفریقایی تبار 2.5 برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود دعاوی حقوقیشان را بدون وکیل ارائه می‌کنند.

در واقع عدم دسترسی آن‌ها به وکیل سبب می‌شود چرخه نابرابری برایشان ادامه یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *