بیانیه نژادپرستانه «بورل» و وارونه جلوه دادن واقعیت

12:53 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۴۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اظهارات نژادپرستانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که همه جهان را جنگل و اروپا را باغ عنوان کرده، به نوعی وارونه جلوه دادن حقیقت و نادیده گرفتن تاریخ است.

خبرگزاری میزان - «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا اظهارات نژادپرستانه‌ای را در جریان یک سخنرانی مطرح کرد.

بر اساس ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی است «اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته‌ایم.  شما خوب می‌دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. اکثریت مابقی جهان جنگل است و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند و باغبانان باغ، باید مراقب باشند.»

به گزارش «الجزیره»، برای یک نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، این پایین‌ترین سطح جدید بود؛ درست زمانی که گمان می‌شد سیاست اروپا نمی‌تواند بدتر از این شود، بورل «حقیقت» ماهیت خود را گفت.

او با خودپسندی خود، عملاً ذهن جوان دیپلمات‌های آینده اروپا را با بیهودگی، خودپسندی و برتری‌طلبی مسموم کرد.

اما در زندگی واقعی، تعامل اروپا با آفریقا و جهان بسیار فراتر از آزمایش‌های دارویی و غارت‌ها از استعمار، برده‌داری و نسل‌کشی گرفته تا جنگ‌های در سایه و دزدی منابع طبیعی بوده است.

اما خاطرات اروپایی‌ها می‌توانند گاهی کوتاه و گزینشی باشند؛ حتی وقتی صحبت از تاریخچه خودشان می‌شود.

اگر واقعا اروپا یک باغ است، باغی است که در قبرستانی در سراسر این قاره کشت شده است؛ مبادا «بورل» قرن‌ها جنگ‌های مذهبی، ملی‌گرایانه و امپریالیستی، از جمله دو جنگ جهانی و بسیاری از جنگ‌های داخلی را فراموش کند؛ مانند جنگ داخلی اسپانیا و دیکتاتوری خونین 36 ساله آن که تنها در سال 1975 به پایان رسید و این دیپلمات کاتالونیایی باید به ویژه با آن آشنا باشد.

«بورل» همچنین زمانی که در همان سخنرانی مدعی شد که اروپا از زمان جنگ اوکراین قوی‌تر و مستقل‌تر از آمریکا شده است، اشتباه می‌کرد؛ بلکه برعکس، اتحادیه اروپا ضعیف‌تر، سردتر و آسیب‌ پذیرتر و تابع واشنگتن شده است.

اظهارات نژادپرستانه «بورل» در وضعیت کنونی روابط بین‌الملل بسیار خطرناک است و قبل از هر چیز باید در اروپا محکوم شود؛ اروپا لایق نمایندگان بهتری است و جهان لایق ارائه بهتری از اروپاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *