امیرعبداللهیان: تعدادی از افراد و نهادهای خارجی را در فهرست تحریم قرار می‌دهیم/تحریم‌های یکجانبه ابزاری برای نقض سیستماتیک حقوق بشر

11:49 - 27 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۰۵۴۷
وزیر امور خارجه از خانه ای‌بی (بیماران پروانه‌ای) ایران بازدید کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه ضمن حضور در خانه «ای‌بی» (بیماران پروانه ای) و دیدار با بیماران پروانه‎ای، گفت: از مدیرعامل ای‌بی به خاطر اقداماتشان تشکر می‌‎کنم، از آنچه دریافت کردیم و در جریان مشکلات قرار گرفتیم متاسف شدیم.

«امیرعبداللهیان» افزود: تاسف، تاثر و نفرت خود را نسبت به تحریم‌های انسانی و دارویی علیه ملت‌ها از جمله تحریم مردم ایران ابراز می‎داریم.

وزیر امور خارجه، بیان کرد: یک‌هزار بیمار پروانه‌ای در ایران شناسایی شده است؛ سوئد از در اختیار گذاشتن این امکان دارویی سر باز می‌زند و خودداری می‌کند این در حالی است که بارها مقامات عالی‌رتبه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی ادعا کرده‌اند که تحریم‌ها شامل دارو و همچنین داروهای تخصصی نیست.

وی با بیان اینکه امروز تحریم‌های یکجانبه به ابزار مهمی برای نقض سیستماتیک حقوق بشر تبدیل شده است، گفت: بسیاری از کشورها که با مداخلاتشان به دنبال آشوب، ترور و اغتشاش بودند برای یک دختر ایرانی اشک تمساح ریختند اما برای بلوا و آشوب و ناامنی اقدام و تلاش همه جانبه برای تجزیه ایران کردند.

«امیرعبداللهیان»، در ادامه گفت: این را اعلام می‌کنم تا ساعاتی دیگر اسامی تعدادی از نهادها و موسسات و مقامات خارجی که چنین تحریم‌ها و ترور انسانی را رقم زدند و در خصوص برخی از مقامات و موسساتی که در روزهای گذشته اقدام به ترویج خشونت کردند در فهرست سیاه تروریستی وزارت خارجه قرار می‌‌دهیم؛ این نهادها و موسسات و افراد مصداق تروریستی قلمداد می شوند و ما حق به عدالت سپردن آنها را به دلیل ترویج خشونت و ترور محفوظ می‌داریم.

وی در بخش دیگری، اظهار کرد: دکتر باقری نیز در زمان حضور ستاد حقوق بشر به موضوع ای‎بی توجه داشتند؛ ما برای کاهش آلام خانواده‌ها اقدام می‎کنیم؛ اکنون چند شرکت دانش بنیان در فعال در این حوزه هستند.

همچنین «هاشمی»، مدیرعامل خانه ای‌بی در سخنانی، گفت: در راس وزارت امور خارجه فردی انقلابی قرار دارد و شخصا وقت گذاشتند تا با بیماران ای‌بی دیدار کنند.

وی افزود: تا چند سال گذشته بیماری ای‌بی شناخته شده نبود و چندین سال تلاش شد تا ما ثابت کنیم این بیماری وجود دارد؛ سفرهای مختلفی برای این موضوع به استان‌های مختلف داشتم؛ از هر ۵۰ هزار تولد ممکن است یک نفر به ای‌بی مبتلا شود.

مدیر عامل خانه «ای‌بی» تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا دیگر بیماران را احصا کنیم؛ پانسمان میپلکس در سوئد و محصول شرکت مونلیکه است؛ در برخی از کشورها تولید آن به صرفه نیست و ۱۰۰ کشور از آن استفاده می‌کنند.

«هاشمی» گفت: ما در چند سال گذشته از این محصولات استفاده می‌کردیم اما با خروج آمریکا از برجام در یک بازه زمانی به خاطر نداشتن پانسمان تعدادی از بیماران پروانه‎ای جان باختند و برخی دیگر از آنها صدمات زیادی را متحمل شدند.

به گفته وی، ما برای این شرکت نامه نوشتیم که این پانسمان حق ماست، این نامه رسما برای آنها ارسال شد و آنها پاسخ دادند که شما در تحریم هستید و ما نمی‌توانیم آن را در اختیار شما قرار دهیم؛ بر این مبنا اعتقاد داشتیم در سالیان گذشته به شکل مستند سازی به موضوع بیماران پروانه‎ای بپردازیم؛ ما با همکاری ستاد حقوق بشر قضاییه از ترامپ، پمپئو و ۳۰ تن از اشخاص حقوقی شکایت کردیم.

«هاشمی»، اظهار کرد: ما شکایت را مطرح کردیم و این شکایت توسط دستگاه قضا بررسی می‌شود.

مدیر عامل خانه ای‌بی، در بخش دیگری گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا سال‎هاست که در زمینه تحریم‎ها و تحریم‎های داریویی ظلم کردند و در این زمینه باید تاریخ قضاوت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *