نشست غیرعلنی شورای امنیت پیرامون موضوع ادعایی پهپادهای ایران برگزار شد

9:44 - 28 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۲۰۸۷
نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در موضوع ادعایی نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین برگزار شد.

خبرگزاری میزان – نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اوکراین برای بررسی موضوع ادعایی نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین برگزار شد.

به گزارش «الجزیره، رویترز و وب سایت وزارت خارجه آمریکا»، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در رابطه با نشست غیرعلنی شورای امنیت در موضوع ادعایی پهپادهای ایرانی تاکید کرد: روسیه در صورت اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بازرسی بقایای پهپادهای سرنگون شده، در همکاری خود با این نهاد بین‌المللی تجدیدنظر خواهد کرد.

وی تاکید کرد که این تصمیم به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و سازمان ملل صلاحیت انجام تحقیق در این باره را ندارد.

«پولیانسکی» تاکید کرد که پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین تماما ساخت روسیه هستند و مقام‌های غربی بهانه ساختگی می‌آورند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست مذکور مدعی شد که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین استفاده کرده است.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد نشست اخیر شورای امنیت ادعا کرد: ما نگرانی شدید خود را در مورد خرید پهپادهای ایران توسط روسیه که نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، ابراز کردیم؛ آمریکا در ماه جولای هشدار داد که ایران قصد دارد پهپادها را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به روسیه منتقل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین ضمن اتهام زنی به ایران، مدعی شد: ما متعهد هستیم که با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم؛ ما در استفاده از تحریم‌ها و دیگر ابزارهای مناسب برای همه دست اندرکاران این نقل و انتقالات تردید نخواهیم کرد.

«پرایس» همچنین تاکید کرد: ما همچنین به افزایش کمک های امنیتی بی سابقه به اوکراین از جمله قابلیت های دفاع هوایی ادامه خواهیم داد تا اوکراین بتواند از خود دفاع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر ادعا کرد که دولت آمریکا گزارش‌هایی از بازداشت شهروندان آمریکایی در اعتراضات در ایران دریافت کرده و با دولت سوئیس برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر همکاری می کند.

ادعای انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین در حالی از سوی  کشورهای غربی مطرح می‌شود، که تهران بارها این ادعا را قویا رد کرده است.

در عین حال، کشورهای غربی به موازات تجهیز اوکراین به انواع کمک‌ها و حمایت‌های مالی و نظامی، برنامه تحریم ایران را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده است.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه ادعا کرد: به زودی تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعلام خواهیم کرد.

در عین حال «نیویورک تایمز»، به نقل از مقامات اوکراینی و صهیونیستی مدعی شد که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی در مورد پهپادهای ایران به اوکراین ارائه می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *