گزینه‌های نخست وزیری انگلیس چه کسانی هستند؟

10:02 - 29 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۳۰۱۱
استعفای لیز تراس تنها کمتر از 2 ماه نخست وزیری انگلیس پسابرگزیت را مجددا با چالش انتخاب نخست وزیر مواجه کرد.

خبرگزاری میزان – «لیز تراس»، نخست وزیر انگلیس از سمت خود استعفا کرد تا عنوان کوتاه ترین دوره نخست وزیری انگلیس را از آن خود کند.

به گزارش «رویترز»، «تراس» روز گذشته پس از کوتاه ترین و پر هرج و مرج ترین دوره تصدی سمت نخست وزیری انگلیس از سمت خود استعفا کرد؛ زیرا برنامه اقتصادی وی ثبات مالی این کشور را از بین برد و به فقیرتر کردن مردم انگلیس منجر شد.

حزب محافظه کار انگلیس، حزب متبوع «تراس» که اکثریت پارلمان این کشور را در اختیار داشته و نیازی به برگزاری انتخابات سراسری تا دو سال آینده ندارد، تا 28 اکتبر (6 آبان) باید رئیس جدید خود را انتخاب کند؛ یعنی انتخاب پنجمین نخست وزیر انگلیس در شش سال گذشته.

تغییر مکرر نخست وزیر در انگلیس نشان دهنده بی ثباتی انگلیس پسابرگزیت است.

«تراس» در ماه سپتامبر از سوی سران حزب محافظه کار و تنها با حمایت حدود یک سوم قانونگذاران هم حزبی به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب شد.

حالا «تراس» به عنوان نخست‌وزیری با کوتاه‌ترین دوره تصدی جایگزین «جورج کنینگ» می‌شود که در زمان مرگش در سال ۱۸۲۷ به مدت ۱۱۹ روز سمت نخست وزیری را بر عهده داشت.

بحران سیاسی در انگلیس در حالی رخ می‌دهد که اقتصاد این کشور به سمت رکود می‌رود و تورم آن به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسیده است؛ ضمن این که میلیون‌ها انگلیسی با بحران هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتخاب نخست وزیر جدید برای انگلیس از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که نه تنها محافظه کاران بلکه مردم انگلیس با آن مواجه هستند.

هر نامزد نخست وزیری فقط به رای 100 نفر از محافظه کاران نیاز دارد؛ در صورتی که رقابت بین دو نامزد ادامه یابد، اعضای حزب رای گیری آنلاین خواهند داشت.

گزینه‌های نخست وزیری جدید انگلیس

-ریشی سوناک: تحلیلگر سابق «گلدمن ساکس» درست در میانه شیوع کرونا در اروپا، وزیر دارایی انگلیس شده بود.

اگرچه وی به درستی مخاطرات طرح‌های اقتصادی «تراس» را پیش بینی کرده بود، اما محبوبیت چندانی در میان محافظه کاران ندارد.

-پنی موردانت: وزیر دفاع سابق انگلیس نیز از گزینه‌های احتمالی نخست وزیری این کشور است.

- بوریس جانسون: حضور نخست وزیر نامحبوب اخیرا برکنار شده انگلیس در میان گزینه‌های نخست وزیری جدید، رقابت برای نخست وزیری این کشور را جدی تر می‌کند.

اگرچه پرونده‌های مربوط به رسوایی پارتی گیت وی همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارند، اما «جانسون» همچنان یکی از گزینه‌های اصلی نخست وزیری به حساب می‌آید.

نظرسنجی انجام شده در حزب محافظه کار در اوایل ماه جاری نشان می‌داد که بیشتر اعضای این حزب خواهان بازگشت «جانسون» به قدرت هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *