امیرعبداللهیان: پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم/با همسایگان و شماری از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم

13:09 - 30 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۴۱۸۰
وزیر امور خارجه می‎گوید که اخیرا پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در مورد موضع آمریکا در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: گفتار و رفتار آمریکا در این رابطه باهم در تناقض هستند؛ سه روز پیش پیامی بین طرف آمریکایی و ما تبادل شد و ما پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم؛ آن‌ها در پیام‌هایشان حتی در دستیابی سریع به نقطه توافق تعجیل دارند.

وی در ادامه گفت: ما به صراحت اعلام کردیم که بایستی موارد اتهامی که آژانس متوجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای کرده است، حل و فصل شود و ما حاضر به امضای توافقی نیستیم که بعدا مانند استخوان لای زخم باشد که آژانس دائما بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی به جمهوری اسلامی ایران وارد کند.

وزیر امور خارجه، در ادامه گفت: آمریکایی‌ها همزمان با ادامه تبادل پیام با ما، تلاش می‌کنند که بر تحولات داخلی اخیر ایران بدمند؛ تصور می‌کنم آن‌ها به دنبال اعمال فشار روانی و سیاسی بر ایران و گرفتن امتیاز در مذاکرات هستند.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر تاکید کرد: ما هیچ مذاکره ای با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داشت؛ در چارچوب منطق و در چارچوب توافقی که حافظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد، حرکت می‌کنیم، اما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم.

وی همچنین گفت: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که نه تنها مذاکرات در اولویت آمریکایی‌هاست بلکه شتاب هم دارند اما برای مصرف داخلی خود و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی خود به گونه ای دیگر سخن می‌گویند که این هم نشان دهنده تعارضات رفتاری طرف آمریکایی است.

«امیرعبداللهیان» در بخش دیگری در مورد دیدار و رایزنی خود با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان ضمن اشاره به طرح موضع ایران مبنی بر حل و فصل مناقشات میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از مسیر دیپلماتیک و تاکید حساسیت ایران به هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه در این دیدار، گفت که موضوع ترانزیت شمال - جنوب نیز محور بحث بود.

وی افزود: ما توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری مان را از 700 میلیون دلار به یک میلیارد دلار و سپس به 3 میلیارد دلار افزایش دهیم؛ ظرفیت‌های خوبی برای همکاری میان ایران و ارمنستان در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد.

وزیر امور خارجه در مورد گزارش‌های ادعایی مبنی بر درخواست سلاح از سوی ارمنستان در دیدارهای اخیر وی با نخست وزیر و رئیس مجلس ملی ارمنستان، گفت: ما با همسایگان خود و شماری از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم، اما موضوع مهم این است که بایستی مناقشه میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و ترسیم خطوط مرزی میان دو کشور مسائل از مسیر سیاسی و گفت‌وگو حل شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار رسمی و دوجانبه به دعوت «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان به این کشور سفر کرده، در دو دور دیدار و گفت‌وگو با همتای ارمنی خود، مهم‌ترین موضوعات مربوط به روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین تحولات مهم منطقه را مورد گفت‌‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *