اعلام آمادگی سازمان بازرسی برای همکاری با سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان به منظور پیشگیری و مقابله با مفاسد نوظهور اداری

16:26 - 01 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۵۸۳۴
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان به منظور شناسایی مفاسد نوظهور مشترک بین دو کشور خبر داد.

خبرگزاری میزان - احمد رحمانیان در دیدار با رئیس سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان ضمن تشریح فعالیت های سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به اقدام آن مرکز در برقراری مشاره تلفن سه رقمی به منظور اعلام موارد فساد گفت: این سازمان سالهاست که شماره تلفن سه رقمی ۱۳۶ را برای پیشگیری و مقابله با فساد پیش‌بینی و راه‌اندازی کرده است.

وی به برخی دیگر از سامانه‌های گزارش فساد نیز اشاره کرد و افزود: سامانه گزارشگران فساد از جمله این سامانه‌هاست و در آینده ای نزدیک نیز سامانه گلوگاه‌های فساد با هدف پیشگیری و مقابله با فساد نیز راه‌اندازی خواهد شد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه نظارت الکترونیک به عنوان یک اولویت در دستور کار این سازمان است، ادامه داد: بر این اساس اتصال کلیه سامانه‌های دستگاه‌های دولتی به سازمان بازرسی در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه در بازرسی‌های انجام شده، گلوگاه‌های فساد شناسایی می‌شود.

رحمانیان گفت: با تدبیر ریاست محترم قوه قضاییه و تایید مقام معظم رهبری مراجع قضایی تخصصی و ضابطین خاص به منظور مقابله با مفاسد اداری و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده و تاکنون اهداف قاطع و بازدارنده صادر و رسیدگی در این محاکم فوری و خارج از نوبت است.

وی خواستار توسعه ارتباط بین دو کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان از این موضوع شد و از راه اندازی کارگروه تخصصی بین دو کشور برای پیگیری اقدامات شد.

وی اظهار کرد: در راستای تفاهمنامه‌های منعقد شده بین دو کشور به منظور اجرایی کردن این تفاهمنانه کارگروهی به صورت مجازی با هدف کاهش هزینه‌ها، تسریع در اقدامات و پیگیری بندهای تفاهمنامه اتعقادی تشکیل شود.

رحمانیان یکی از موضوعات اولویت دار برای همکاری بین دو کشور را شناسایی و تعیین مفاسد نوظهور عنوان کرد و گفت: در این راستا ضرورت دارد مفاسد نوظهوری که در حوزه های اداری  و مشترک به وجود آمده و یا ممکن است  در آینده به وجود بیاید شناسایی و روش‌های مسدود سازی گلوگاه‌های فساد و مقابله با مجرمین بررسی و راهکارهای لازم اتخاذ شود.

وی همچنین خواستار آگاه سازی و ارائه آموزش‌های مشترک بین دو کشور و انتقال تجربیات بسیار مفید بین سازمان بازرسی و سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان شد و افزود: با توجه به سنخیت‌های فرهنگی، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و قضایی که بین دو کشور هستیم درخواست می‌شود برنامه عملیاتی اجرایی به منظور تحقق مفاد تفاهم‌نامه تدوین شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در بحث پیشگیری از مفاسد اداری اقدامات بسیار خوبی انجام شده که به عنوان نمونه می‌توان به مکاتبات هشداری سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور با شناسایی به منظور مسدودسازی گلوگاه‌های فساد اقدامات زیادی را انجام داده که تغییر ساختار، روش‌ها و رویکردها متعاقب انجام بازرسی‌های صورت گرفته، پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه مفاسد اداری و اقتصادی صرفا محلی و ملی نیست و برخی از آنها چند وجهی و بین‌المللی است و مقامات مسئول در کشور جمهوری آذربایجان و ایران پتانسیل‌های مشترکی در مقوله پیشگیری و مقابله با فساد دارند.

ناظم رجب اف معاون دادستانی کل و رئیس سازمان مبارزه با فساد دادستانی کل جمهوری آذربایجان ضمن پذیرفتن پیشنهاد قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور برای تشکیل کارگروه مجازی در حوزه مبارزه با فساد تاکید کرد: این آمادگی را داریم که پیشنهادات را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و آذربایجان ضمن استقبال از پیشنهاد قائم‌مقام سازمان بازرسی پیرامون راه‌اندازی کارگروه مشترک مجازی گفت: نهاد مبارزه با فساد آذربایجان در دادستانی کل در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده و رئیس جمهور اساسنامه این نهاد ضد فسادی را امضا و تصویب کرده و برای مبارزه با فساد به دادستانی آذربایجان این ماموریت محول شده و علاوه بر این سازمان شورایی به نام شورای مبارزه با فساد نیز در کشور فعال است و از تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده کرده است.

گفتنی است در این دیدار قائم مقام بازرسی کل کشور از ساختمان و تشکیلات و بخش‌های مختلف سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان از جمله دفتر دریافت گزارش‌های فساد، مرکز بخش عملیات و کنترل اطلاعات افراد و دیگر بخش‌های این سازمان بازدید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *