ظهر امروز به تماشای خورشیدگرفتگی بنشینید

10:03 - 03 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۷۷۰۸
یک کارشناس نجوم گفت: سوم آبان خورشید گرفتگی جزئی در آسمان کشور رخ خواهد داد که از کل ۴ ساعت آن، ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه در ایران قابل رویت است.

خبرگزاری میزان _ باشگاه خبرنگاران نوشت: رنجبران، کارشناس نجوم گفت: این خورشید گرفتگی روز سوم آبان به وقت جهانی از ساعت ۹ صبح از شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز و در ساعت ۱۳ در شمال اقیانوس هند به پایان می‌رسد. حداکثر گرفت در میانه روسیه با قدر ۸۶ درصد رخ می‌دهد.

وی گفت: این گرفت در اروپا، شمال آفریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ می‌دهد؛ اما در مقابل آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نمی‌توانند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.

رصد خورشیدگرفتگی جزئی در ایران

وی با بیان این که در بازه زمانی ۴ ساعته این خورشیدگرفتگی رصد آن در ایران هم امکان پذیر است، گفت: خورشیدگرفتگی جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است؛ حداکثر گرفت در خراسان شمالی و بجنورد با قدر ۶۹ درصد و کمینه گرفت در چابهار با قدر ۵۱ درصد است.

به گفته رنجبران، گرفتی که با آن روبه‌رو هستیم مربوط به چرخه ساروس ۱۲۴ است که هر ۱۸ سال و ۱۱ روز یک بار رخ می‌دهد.

وی گفت: کل گرفت در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است. زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این که هر ساله در سراسر جهان بین ۲ تا ۵ خورشید گرفتگی می‌توانند رخ دهند، گفت: آخرین خورشیدگرفتگی که در ایران قابل رؤیت بود، گرفت حلقوی یک تیر ۱۳۹۹ بود که به صورت جزئی در ایران دیده می‌شد. این گرفت هم به صورت جزئی قابل رؤیت است؛ ضمن این که یک خورشید گرفتگی کامل در ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ پیش رو است که متأسفانه باز هم به صورت جزئی در کشورمان قابل رؤیت خواهد بود.

وی تاکید کرد: ایمنی رصد خورشید گرفتگی باید برای کلیه علاقه‌مندان مدنظر باشد؛ چرا که هر سهل‌انگاری موجب آسیب دائمی به چشم می‌شود. افراد باید تنها از عینک‌های استاندارد و مخصوص این کار برای نگاه مستقیم استفاده کنند. در صورتی که از فیلتر مناسب عکاسی از خورشید جلو لنز و تلسکوپ استفاده کنند و به جای نگاه مستقیم، از داخل صفحه نمایش دوربین به پدیده نظاره کنند آسیبی متوجه چشم نخواهد بود.

به گفته وی، علاقه‌مندان می‌توانند با انداختن سایه ظروف مشبک موقع گرفت بر روی زمین، جلوه‌ای از زیبایی هلال خورشید را آشکار کنند و بدین ترتیب این پدیده را به صورت غیر مستقیم ولی ایمن به نظاره بنشینند.

جدول مشخصات خورشیدگرفتگی جزئی سه شنبه ٣ آبان ۱۴۰۱

ظهر امروز خورشیدگرفتگی در ایران قابل رویت است
ظهر امروز خورشیدگرفتگی در ایران قابل رویت است

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *