موضع غرب در برابر نقض حقوق بشر در بحرین؛ از چشم‏‎پوشی تا حمایت

10:01 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۱۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در حالی که معضل نقض حقوق بشر در بحرین به مرز بحران رسیده، رویکردهای غرب در قبال این کشور در طیفی از سکوت در برابر این بحران تا حمایت از دولت بحرین در نوسان است.

خبرگزاری میزان – گزارش‌های متعددی درباره نقض گسترده حقوق بشر در بحرین منتشر شده اند، اما این گزارش‌ها نتوانسته اند مانعی در برابر انفعال یا حمایت غرب از دولت بحرین شوند.

به گزارش «میدل ایست آی»، جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهند که دولت انگلیس سیاست‌های حقوق بشری خود را در قبال بحرین نقض کرده است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که دولت انگلیس با ارائه میلیون‌ها پوند کمک به دولت بحرین دستورالعمل‌های خود در مورد کشورهای ناقض حقوق بشر را نقض کرده است.

نایب رئیس گروه پارلمانی همه احزاب در مورد حقوق بشر در خلیج فارس، در جریان یک میزگرد در پارلمان انگلیس گفت: همه شواهد نشان دهنده نقض دستورالعمل مذکور هستند.

مدیر دیده بان حقوق بشر در انگلیس می‌گوید که پول مالیات دهندگان انگلیسی به کشورهایی ارسال می‌شود که مستقیما حقوق بشر را نقض می‌کنند.

براساس گزارش‌های موجود از نقض حقوق بشر در بحرین و به ویژه در زندان‌های این کشور، زندانیان در زندان‌های بحرین با شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، تهدید به آسیب رساندن به بستگان، تهدید به تجاوز، ... شکنجه می‌شوند.

در عین حال، سفر «پاپ فرانسیس» به بحرین در روزهای 3 تا 6 نوامبر (12 تا 15 آبان) نگرانی‌های جدی گروه‌های حقوق بشری را به دلیل تلاش برای سفید کردن کارنامه سیاه حقوق بشری بحرین برانگیخته است.

هدف سفر پاپ به بحرین دیدار با پادشاه این کشور و شرکت در مجمع گفت‌وگوی بحرین است؛ به همین دلیل فعالان برجسته حقوق بشری طی نامه ای از «واتیکان» خواست تا اهداف خود از این سفر را بر مبنای درخواست‌های حقوق بشری قرار دهد.

آن‌ها در نامه مذکور ضمن ناامید کننده خواندن برنامه سفر پاپ، از وی خواستند تا از مقام‌های بحرینی بخواهد که تبعیض نهادینه شده سیستماتیک علیه شیعیان را متوقف کرده و از سوءاستفاده از این بازدید برای هدف سفید کردن جنایت‌های دولت بحرین علیه شیعیان ممانعت به عمل بیاورد.

 یک سازمان حقوق بشری هشدار داد که دولت بحرین قصد دارد از سفر پاپ برای مخفی کردن موضوع نقض حقوق بشر که متاسفانه به حوزه مسائل دینی محدود نمی‌شود، در این کشور استفاده کند.

براساس گزارش‌ها، بحرین در سرکوب شیعیان این کشور از عربستان کمک می‌گیرد؛ ضمن این که علیه این افراد از دادگاه‌های نظامی و اعمال شکنجه نیز استفاده می‌کند.

اگرچه بحرین اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر به ویژه در مورد زندانیان شیعه را رد می‌کند، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، سال گذشته بحرین را به نقض قوانین بین المللی در رابطه با رفتار با زندانیان متهم کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بحرین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *