تفاهم نامه همکاری مرکز توسعه حل اختلاف و سازمان ملی بهره وری ایران امضا شد

9:32 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۳۷۴۷
مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز توسعه‌ حل اختلاف قوه قضاییه و سازمان بهره‌وری ایران برگزار شد.

خبرگزاری میزان _ صبح امروز در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه‌ حل اختلاف قوه قضاییه و میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران تفاهم نامه همکاری بین ۲ دستگاه منعقد شد.

این تفاهم نامه در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و به منظور تشریک مساعی و نیل به اهداف مشترک امضا شد.


حجت الاسلام والمسلمین صادقی در این مراسم ضمن تشکر از حضار و مسئولان سازمان بهره وری با اشاره به اغتشاشات اخیر که موجب ترویج خشونت و کشتار افراد بی گناه، زنان در حرم شاهچراغ شد، افزود: زنان، کودکان و افراد بی گناهی که بدنبال دفاع از حفظ ارزش‌های خود بودند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: دفاع از این ارزش‌های انسانی برای همگان لازم است اما عده ای این ارزش‌ها را زیر پا گذاشته اند و انسانی که حرمت انسان را از بین برده و دنباله رو داعشی ها باشد در این مسیر زمینه ساز خشونت در جامعه خواهد بود.

وی اعلام کرد: ما آماده ایم تا با کسانی که ادعای آزاد اندیشی داشته و اهل فکر و اندیشه هستند در یک فضای مناسب و عاقلانه مانند دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه و ... گفت‌وگوی آزاد و علمی برگزار کنیم.

حجت السلام والمسلمین صادقی در خصوص انعقاد تفاهم نامه با سازمان ملی بهره وری ایران بابیان اینکه در مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه موضوع بهره‌وری از برنامه های مهم در نظر گرفته شده است، افزود: برهمین اساس اقداماتی نیز انجام شده و امروز با امضای این تفاهم نامه و همکاری ۲ دستگاه مسیر بهره وری در شوراهای حل اختلاف با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه گفت: در ارتقا بهره‌وری ۲ بحث کاهش هزینه ها و فعالیت با کیفیت بهتر و بیشتر مد نظر است.

وی با اشاره به آغاز اقدامات درجهت ارتقا بهره وری در مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته با ۲ هزار نفر نیروی کار کمتر درشوراهای حل اختلاف سراسر کشور به حدود یک میلیون پرونده بیشتر رسیدگی شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با استفاده از تجارب سازمان ملی بهره وری این مسیر ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد: تا با امضا این تفاهم نامه کاهش (هزینه های مردم، زمان رسیدگی به پرونده ها، زمان اجرای احکام و مصالحه) و افزایش کیفیت کار که نتیجه آن احقاق حقوق و افزایش رضایتمندی مردم است محقق شود.

وی با بیان اینکه در دوره ریاست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای علاوه بر تحول موضوع مهم تعالی نیز در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت، افزود: به همین دلیل مرکز توسعه حل اختلاف نیز مسئله تعالی را بصورت جدی دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: مدل تعالی در شوراهای حل اختلاف در سال گذشته با 10 معیار ۴۸ زیر معیار و ۲۳۰ شاخص ارائه شد که ۱۷۰ شاخص آن در سال گذشته عملیاتی و اجرایی شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: بر مبنای این شاخس ها ارزیابی ها انجام شده و روز ۱۸ آبان در سالروز تاسیس شورای حل اختلاف در حضور رئیس قوه قضاييه، شوراهای حل اختلاف برتر اعلام خواهند شد.

وی همچنین تاکیدکرد: این مدل قدردانی و اهدای جوایز به ایجاد یک رقابت سازنده در بین مسئولان وافزایش بهره وری و کیفیت رسیدگی های قضایی و ایجاد سازش در شوراهای حل اختلاف کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در پایان گفت: انتقال تجارب و دیدگاه‌های شوراهای حل اختلاف نیز در ارتقا بهره وری سایر دستگاه‌ها موثر خواهد بود.

رئیس سازمان ملی بهروری ایران نیز در این مراسم با تشکر از رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: بهره وری یکی از دغدغه های مهم کشور است که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز بر رشد اقتصادی با اتکا به ارتقا بهره وری تاکید شده است.

میر سامان پیشوایی با بیان اینکه با قوه قضاییه در گذشته در بحث ارتقای بهره‌وری همکاری داشته‌ایم، افزود: با وجود نیروی انسانی و سرمایه ی بزرگ قوه قضاییه در با ارتقای بهره وری می شود صرفه جویی بزرگی در کشور انجام داد.

وی به انجام داوری در حوزه ورزش در خارج ازکشور با هزینه های زیاد، افزود: قرار شده است تا با تشکیل نهاد دادور در کشور از خروج میزان زیادری ارز جلوگیری شود.

رئیس سازمان ملی بهروری ایران با اشاره به تصمیم مهم رئیس قوه قضاییه و ماموریت مرکز توسعه حل اختلاف برای تشکیل نهادهای داوری، افزود: تحق این امر کمک موثری به ارتقای بهره وری در کشور خواهد کرد.

رئیس سازمان ملی بهروری ایران نیزدر این مراسم با تشکر از رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و حضار در جلسه گفت: بهره وری یکی از دغدغه های مهم کشور است که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز بر رشد اقتصادی با اتکا به ارتقا بهره وری تاکید شده است.

میرسامان پیشوایی با بیان اینکه با قوه قضاییه در گذشته در بحث ارتقای بهره‌وری همکاری داشته‌ایم، افزود: با وجود نیروی انسانی و سرمایه ی بزرگ قوه قضاییه در با ارتقای بهره وری می شود صرفه جویی بزرگی در کشور انجام داد.وی به انجام داوری در حوزه ورزش در خارج ازکشور با هزینه های زیاد، افزود: قرار شده است تا با تشکیل نهاد دادور در کشور از خروج میزان زیادری ارز جلوگیری شود.

رئیس سازمان ملی بهروری ایران با اشاره به تصمیم مهم رئیس قوه قضاییه و ماموریت مرکز توسعه حل اختلاف برای تشکیل نهادهای داوری، افزود: تحق این امر کمک موثری به ارتقای بهره وری در کشور خواهد کرد.پیشوایی انجام خدمات الکترونیک و الکترونیک شدن خدمات قضایی در قوه قضاییه را در بحث ارتقای بهرو ری مهم و موثر بر شمرد.

وی با بیان اینکه مشاوره تخصصی و استمرارچرخه بهره وری با آخرین ابزارهای جهانی و تجاربی که کسب کرده ایم می تواند موجب افزایش ارتقا ی بهره وری در کشور شود.

رئیس سازمان ملی بهروری با بیان اینکه در حال حاضر در بهره‌وری وضعیت خوبی نداریم، یاد آورشد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور از ۸ درصد رشد اقتصادی باید ۲.۸ درصد از محل بهره‌وری محقق می‌شد که متاسفانه تحقق نیافت.

پیشوایی ادامه داد: هر چند در 2 سال گذشته آمار بهروری کشوربهتر شده و از 4 درصد رشد اقتصادی محقق شده در سال گذشته 3 درصد از محل بهره‌وری است اما با وضعیت مطلوب فاصلهزیاذی داریم.

وی با تاکید براینکه برای ارتقای بهره‌وری باید همه قوا و همه مردم مشارکت کنند تا توان و استعداد و انرژی‌ها به سمت وضعیت رفاهی مردم هدایت شود که این می‌تواند حتی از برخی اتفاقات سوء پیشگیری کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری ما میراث و فرهنگ‌ بلندی داریم، افزود به عنوان مثال در یزد و اصفهان ابنیه‌های تاریخی با کمترین هزینه انرژی را حفظ می‌کنند و یا در مسیرآبرسانی قنات‌هایی که در گذشته ساخته‌ شده ساختاری شگفت‌آور وجود دارد اما در دوره تجدد و مدرنیته نتوانستیم میراث فرهنگی و دینی خود را حفظ کنیم و از بهره‌وری محروم شدیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی سال‌جاری خود از عدم توجه کافی به بهره‌وری گلایه کردند، افزود: علت اینکه ایشان موضوع توجه به شرکت‌های دانش بنیان و تولید را مطرح کردند این بود که از طریق دانش بتوانیم بهره‌وری را ارتقاء دهیم اما برای بهره‌وری نیازمند تدبیر و نوآوری هستیم.

پیشوایی با تاکید براین که در حوزه قوه قضاییه که در آن حجم بسیار قابل توجهی از نیروی انسانی، سرمایه و مسائل واسطه وجود دارد با برداشتن یک گام کوچک می‌توان به نتایج بزرگی دست یافت، مثال زد: کاهش اطاله دادرسی و کاهش آمار پرونده‌های ورودی به محاکم با استفاده از بحث داوری از جمله بهره‌وری‌هایی است که دستگاه قضا می‌تواند آن را به سرانجام رساند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رؤسای اخیر قوه قضاییه در سال‌های اخیر رویکرد تحولی داشته‌اند و بر این اساس گام‌های خوبی می‌توان در حوزه بهره‌وری دستگاه قضایی برداشت.

پیشوایی افزود: به عنوان مثال در حوزه خدمات الکترونیک که یکی از ابعاد بهره‌وری است، خدمات قضایی به صورت الکترونیک در چند ثانیه و با دقت بالا و کمترین درصد خطا صورت می‌گیرد در حالیکه در گذشته این کار به شکل دستی انجام می شد و تا چند هفته نیز زمان نیاز داشت و البته احتمال انجام کار با خطا نیز وجو داشت.

وی با انتقاد از یک بی‌قانونی در بانک‌هاف گفت: در بانک‌ها برای امور مختلف و افتتاح حساب، کپی شناسنامه می‌گیرند که این موضوع خلاف قانون است و قوه قضاییه باید با این بی‌قانونی برخورد کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد: سازمان ملی بهره‌وری آماده است مشاوره‌های تخصصی خود را در حوزه توانمندسازی دستگاه‌ها چه در داخل دولت (برای دستگاه‌های دولتی تکلیف قانونی است) و چه خارج از دولت (برای دستگاه‌های خارج از دولت داوطلبانه است) با استفاده از آخرین ابزارهای دنیا و تجربه‌های بومی ارائه دهد.

پیشوایی همچنین عنوان کرد: ما مرجع اعتبارسنجی جوایز تعالی، کیفیت و بهره‌وری هستیم و تاکنون 6 جایزه در این حوزه اهدا شده که هر جایزه باعث ایجاد رقابت و ارتقای بهره‌وری می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که در حوزه قضایی هم جایزه تعالی تعریف شود زیرا فضای مسابقه و تعاون موجب ارتقای بهره‌وری و رقابت سازنده می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *